مدیرعامل بانک کشاورزی با اعلام اینکه بانک‌ها برای تامین نقدینگی مورد نیاز مردم در شب عید مشکلی نخواهند داشت، از اجرای «قانون مبارزه با پولشویی» توسط شبکه بانکی کشور خبر داد.

محمد طالبی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی از سوی بانک مرکزی برای اجرا توسط شبکه بانکی کشور، گفت: به صورت کلی مبارزه با پولشویی در کشورها بر اساس استانداردهای بین‌المللی و ضوابط حاکم بر آن اجرا می‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: قانون مبارزه با پولشویی یکی از الزاماتی است که در سطح بین‌المللی توسط همه کشورها رعایت می‌شود و این مساله خاص ایران نیست. طالبی در زمینه تصمیمی که برای پرداخت حداکثر ۱۵ میلیون تومان پول نقد از ابتدای بهمن ماه سالجاری توسط شعب بانک‌ها گرفته شده است، تصریح کرد: در حال حاضر حداکثر پرداخت نقدی در شعب بانک‌های خارجی معادل ۵ هزار دلار در روز است که در کشور ما با اجرای قانون مبارزه با پولشویی، ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این مطلب که ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی نسبت به بانک‌های خارجی عدد بزرگی است، افزود: هم‌اکنون تعداد مشتریانی که روزانه نیاز دارند تا از شعب بانک‌ها برای انجام کارهای اقتصادی خود وجه نقد بگیرند زیاد نیست.

این مقام مسوول بانکی ادامه داد: تمامی بانک‌ها بر اساس برنامه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد موظف شدیم تا برای مشتریانی که از این طریق کار اقتصادی انجام می‌دهند، امکانات الکترونیکی لازم را فراهم کنیم و در این زمینه فرهنگ‌سازی شود، البته با به کارگیری ابزارهای الکترونیکی و استفاده از آنها در شعب همه بانک‌ها، دیگر نیازی نیست که از بانک‌ها وجه نقدی دریافت شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه کاهش برداشت از بانک‌ها به دلیل تامین نقدینگی شب عید شعب است؟ ضمن رد این سوال، گفت: از ابتدای بهمن ماه سال‌جاری شعب بانک‌ها موظف هستند تا آیین‌نامه مبارزه با پولشویی را اجرا کنند و باید گفت پول نقد مورد نیاز امروز بانک‌ها ارتباطی با تامین پول نقد شب عید ندارد.

کمبود نقدینگی وجود ندارد

طالبی با بیان اینکه در ماه‌های پایانی سال بانک‌ها با کمبود نقدینگی مواجه نمی‌شوند، تاکید کرد: تامین و پرداخت نقدینگی روزانه مشتریان و تامین نقدینگی برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان دو مقوله و موضوع جدا از هم هستند. بر اساس گزارش بانک‌مرکزی، رشد تسهیلات در ۹ ماه ابتدای سال‌جاری خیلی خوب بوده و به نسبت نیاز جامعه تسهیلات نیز پرداخت شده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخیرا طی نامه‌ای به مدیران عامل کلیه بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت ‌دولتی پست‌ بانک، موسسه اعتباری توسعه و موسسه اعتباری شهر، اعلام کرده است: از ابتدای بهمن‌‌ماه سال‌جاری، پرداخت وجه نقد بیش از ۱۵ میلیون تومان در هر روز به ارباب رجوع ممنوع خواهد بود.