مسعود رضا طاهری- بهای طلا در بازارهای جهانی در روز آخر هفته بیش از ۱۵ دلار کاهش داشته است. بهای طلا که در روز پنجشنبه تا ۱۱۴۶ دلار نیز بالا رفته بود، با ۱۵ دلار افت به ۱۱۳۱ دلار در ساعت ۱۵ روز گذشته به وقت تهران رسید. قیمت سکه بهار آزادی و نیم سکه روز پنجشنبه هر یک ۱۰۰۰ تومان و سکه طرح قدیم ۲۰۰۰ تومان کاهش یافتند.

انتشار آمار ۴۴۴ هزار نفری بیکاری آمریکا در هفته گذشته و افت ۳دهم درصدی آمار خرده فروشی در این کشور، ارزش دلار را پایین آورد که در مقابل به رشد بهای طلا منجر شد. از چین نیز خبر رسیده که بانک‌های این کشور یک سیاست انقباضی را برای تزریق نقدینگی به بخش‌های تولیدی در پیش گرفته‌اند. افزایش نگرانی در خصوص کاهش رشد اقتصادی در این کشور به افزایش تقاضا برای طلا منجر شده بود. در عوض خبر کوچک شدن اقتصاد آلمان و نگرانی در مورد کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به دارایی‌ها در اروپا و کاهش شدید کسری بودجه یونان بار دیگر یورو را در موقعیت ضعیف قرار داده و دلار را تقویت کرد. قیمت طلا در این شرایط رو به کاهش نهاد. بهای نفت نیز به زیر ۷۹ دلار رسید که در پایین آوردن قیمت طلا موثر بوده است. فروش عمده طلا را نیز باید به مجموعه عوامل کاهنده قیمت طلا در روز گذشته افزود.

پیش‌بینی پایداری قیمت طلا

رییس اتحادیه کشوری طلا گفته است: پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا در هفته‌های آتی کمتر دچار نوسان شود و وضعیت پایداری به خود بگیرد. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص دلیل نوسان قیمت طلا در روزهای گذشته افزود: معمولا در شروع سال جدید میلادی اکثر موسسات مالی اروپایی و آمریکایی یک سری آمارهای اقتصادی خود را اعلام می‌کنند. وی ادامه داد: این آمارهای اقتصادی که حاکی از نوسان شاخص‌های بورس‌های جهان است، موجب شد تا قیمت طلا بارها دستخوش نوسان شود.

وی خاطرنشان کرد: نوسان قیمت طلا به گونه‌ای بود که قیمت هر اونس طلا در یک روز به ۱۱۶۰ دلار و در روز بعد به ۱۱۲۴ دلار رسید، اما به هر حال موضوعی که می‌توان تا حدودی پیش‌بینی کرد این است که قیمت‌ طلا در روزهای آتی بیش از اینکه نوسان داشته باشد حالت پایدار به خود بگیرد.

سکه طرح قدیم همچنان نایاب

کشتی‌آرای گفت: سکه فروشان همچنان از فروش سکه بهار آزادی طرح قدیم خودداری می‌کنند و این موضوع باعث شده تا قیمت این سکه همچنان بالا باشد.

وی افزود: فروشندگان سکه به دلیل اینکه عنوان می‌کنند سکه بهار آزادی طرح قدیم را با قیمت‌های بالایی خریداری کرده‌اند، نمی‌خواهند بیش از این ضرر کنند، بنابراین از فروش سکه طرح قدیم با قیمت‌های پایین‌تر از ۲۸۵ هزار تومان راضی نمی‌شوند.

به گفته وی، قیمت ربع سکه بهار آزادی در روز پنجشنبه ۶۹ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۱۳۷ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۲۷۳ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۲۸۳ هزار تومان بود.

هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۱۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار (بدون اجرت ساخت) ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان دادوستد شد.