آغاز مرحله سوم آزادسازی تعرفه‌ها تا آخر سال

رییس کل بیمه مرکزی گفت: تا پایان سال، مرحله سوم آزادسازی تعرفه‌های بیمه اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، جواد فرشباف‌ماهریان در سومین همایش سراسری کارگزاران صنعت بیمه بر ضرورت افزایش سهم کارگزاران در بازار تاکید کرد و گفت: کارگزاران بیمه، اصلی‌ترین نهاد حرفه‌ای برای گسترش پوشش‌های بیمه‌ای هستند و بازار وسیعی برای ایفای نقش بیشتر در اختیار دارند و گستردگی بازار، تنوع در ارائه خدمات، دریافت کیفی اطلاعات و ارائه خدمات در شکل‌گیری نهادهای تخصصی قابل توجه است.

وی افزایش فعالیت‌های بخش خصوصی در صنعت بیمه را مورد اشاره قرار داد و افزود: اطلاع دقیق کارگزار از وجود تنوع خدمات بیمه‌ای، باعث رضایت بیمه‌گذار خواهد شد. کارگزاران بازار وسیعی را برای گسترش پوشش‌های بیمه‌ای در اختیار دارند و باید به افزایش سهم خود از بازار بپردازند.

وی همچنین به حمایت بیشتر بیمه مرکزی از کارگزاران تاکید کرد و از احتمال الزام شرکت‏ها به دریافت خدمات از آنها خبر داد. او با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با کارگزاران و همکاری شورای‌عالی بیمه با کارگزاران بر افزایش سهم دو درصدی کارگزاران به ۱۵ درصد تاکید کرد.

رییس کل بیمه مرکزی به رشد ۷۵ درصدی شرکت‌های بیمه‌ای در اعطای نمایندگی اشاره و اذعان کرد: همان‌طور که شرکت‌های بیمه‌ای براساس نوع ارائه خدمات و توانگری مالی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌گیرند، از این پس رتبه‌بندی کارگزاران را هم در دستور کار خود قرار می‌دهیم. فرشباف با اشاره به اجرای دو مرحله از برنامه آزاد‌سازی تعرفه‌ها گفت: در نظر داریم مرحله سوم آزاد‌سازی تعرفه‌ها را تا پایان سال عملیاتی کنیم؛ در مرحله اول آزادسازی‌ها، بازار رقابتی را در تنظیم قیمت‏ها در دست داشتیم، اما در مرحله دوم به رشته‌های آتش‌سوزی، بدنه و مسوولیت رو آوردیم.

رییس کل بیمه مرکزی سیر نزولی قیمت‏ها را در پی اجرای آزادسازی تعرفه‌ها مورد اشاره قرار داد و گفت: توسعه بخش خصوصی به رقابت‌پذیری شرکت‌های بیمه‌ای کمک بیشتری می‌کند، گرچه برخی نگرانی‌ها برای آزادسازی تعرفه رشته آتش‌سوزی و بدنه اتومبیل وجود داشت. وی گفت: به‌رغم وجود ۱۴ میلیون خودرو در کشور تنها یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو دارای بیمه بدنه اتومبیل هستند.