گروه بازار پول- بانک مرکزی شیوه‌نامه اجرایی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به بانک‌های عامل را ارسال کرد.

در راستای مصوبه ۲۸ مهرماه ۱۳۸۸ موضوع اعطای تسهیلات به خودروهای فرسوده به میزان ۸۰ درصد قیمت خودرو تا سقف ۱۰ میلیون تومان و به دنبال تفاهم‌نامه ۱۷ آذر بین بانک مرکزی، ستاد مدیریت حمل و نقل وسوخت، شرکت ایران‌خودرو و بانک‌های ملی ایران، سپه، ملت، تجارت و صادرات ایران، مقرر شد ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو از طریق شرکت ایران‌خودرو با پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌های یاد شده برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل اختصاص یابد.

همچنین طی مفاد تفاهم‌نامه مورد اشاره به منظور مساعدت بانک‌ها مقرر شد یارانه‌ای به میزان ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر خودرو در ابتدای پرداخت تسهیلات از سوی ستاد و سه درصد تخفیف از سوی خودروساز اختصاص یابد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، پس از تفاهم نامه مذکور در جلسه ۲۵ آذر از سوی ستاد پیشنهاد شد میزان یارانه با توجه به انواع تسهیلات پنج، هفت و ۱۰ میلیون تومانی به ترتیب به مبالغ ۵۰۰-۳۵۰ و ۲۵۰ هزار تومان تغییر یابد و براساس آن شیوه‌نامه اجرایی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در دهم دی ماه به بانک مرکزی ارائه شد.

با توجه به تغییر شرایط درج شده در شیوه‌نامه پس از بررسی‌های لازم و دریافت نظرات برخی بانک‌ها، شیوه‌نامه یاد شده از سوی بانک مرکزی امضا و برای اجرا به بانک‌های ذی‌ربط ارسال شد.