مسعود رضا طاهری- بهای طلا در بازارهای جهانی با رسیدن به ۱۱۲۲ دلار بار دیگر سیر صعودی به خود گرفت. روز گذشته در دومین روز از فعالیت بازارهای مالی و کالایی جهان پس از تعطیلات کریسمس، بهای طلا با بیش از ۲۵ دلار افزایش به ۱۱۲۲ دلار در ساعت ۱۵ به وقت تهران دست یافت تا به پیش‌بینی‌های عجولانه برخی، در پیش‌بینی کاهش قیمت خود در آغاز سال نو میلادی پایان دهد.

با اوج گرفتن دوباره قیمت طلا قیمت اقلام سکه بهار آزادی نیز رو به افزایش نهاد. طی دو روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی از ۲۶۳ هزار تومان به ۲۶۷ هزار تومان افزایش یافت.

سکه طرح قدیم از ۲۶۸ هزار تومان به ۲۷۳ هزار تومان رسید. نیم‌سکه و ربع سکه نیز هر یک با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۱۳۴ هزار تومان و ۶۸ هزار تومان عرضه شدند. قیمت واقعی سکه بهار آزادی روز گذشته با احتساب دلار ۱۰۰۳ تومانی و نرخ اونس ۱۱۲۲ دلاری بدون حق‌الضرب ۲۶۹ هزار و ۶۷۱ تومان بود. بانک‌های عامل فروش قیمتی برای سکه بهار آزادی نداشتند؛ اما قیمت نیم سکه ۱۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان و ربع سکه ۶۷۱۵۰ تومان اعلام شد.

روز گذشته نرخ طلا بین دو سطح ۱۱۲۱ و ۱۱۲۸ دلار در نوسان بود. تضعیف دلار تا سطح برابری ۴۴۰۸ /۱ به ازای هر یورو، افزایش قیمت نفت تا محدوده ۸۲ دلاری، خرید عمده طلا، خوشبینی به بهبود اوضاع اقتصادی و افزایش تقاضا برای دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های پرریسک همچون سهام و کالاها از جمله دلایل افزایش قیمت طلا بوده است.