صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت سامان

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابزارهای نوین سرمایه‌گذاری می‌باشند که نزدیک به دو سال است در کشور ما راه اندازی شده است. صندوق سرمایه‌گذاری همان‌طور که از نامش برمی‌آید، سرمایه مشتریان را جمع‌آوری کرده و سپس برای کسب منافع و سود بیشتر در زمینه‌هایی که قبلا مجوز آن را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ نموده، سرمایه‌گذاری می‌نماید. به همین دلیل این صندوق‌ها با توجه به محل سرمایه گذاری منابعشان متفاوت هستند، نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق سرمایه گذاری بادرآمد ثابت، صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان، طلا و ...

در صندوق‌های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت بخش زیادی از منابع در اوراق و سپرده‌های بادرآمد ثابت و ضمانت شده نگهداری می‌شوند و مقداری جزئی از منابع می‌تواند در سهام شرکت‌های بورسی طبقه‌بندی شوند. به همین دلیل انتظار جهش زیاد در نرخ سود تعهد شده متصور نیست.

«صندوق سرمایه‌گذاری» دارای شخصیتی مستقل از بانک می‌باشد. بنابراین سرمایه‌گذار این صندوق را نمی‌توانیم همان سپرده گذار بانک تلقی کنیم و از نظر نحوه ورود به صندوق، ابطال واحدهای سرمایه گذاری، محاسبه سود و ... مطابق با مفاد اساسنامه صندوق که به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است، با او رفتار خواهد شد. مشتریان به دلیل به کارگیری مدیریت حرفه ای توسط این صندوق‌ها، تضمین حداقل سود و نقد شوندگی سریع واحدهای سرمایه‌گذاری، مایل به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌باشند.

بانک سامان هم با مسائل روز گام به گام پیش آمده است، به طوری که در این میان، بانک سامان فعالیت صندوق درآمد ثابت خود را از روز یکشنبه۱۳/۱۰/۸۸ به قیمت اسمی‌و پس از آن به ارزش روز در شعب منتخب بانک سامان آغاز کرده است.

در دوران پذیره نویسی صندوق درآمد ثابت بانک سامان، ارزش هر گواهی سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار تومان است که می‌بایست حداقل ۱۰ واحد (معادل۱۰.۰۰۰.۰۰۰ریال) خریداری شود.

بر این اساس، حداقل نرخ تعهد شده صندوق ۵/۱۶ درصد است و این تعهد برای کسانی است که حداقل ۳ ماه از مدت سرمایه گذاری آنها گذشته باشد.

ویژگی صندوق مذکور این است که سود سهام آن، هر سه ماه یکبار سود سرمایه‌گذاران به حساب آنها در بانک سامان واریز می‌شود و ارزش روز هر واحد سرمایه گذاری مجددا ۱۰۰ هزار تومان (یک میلیون ریال) خواهد شد. در واقع، ارزش هر واحد صندوق از یک میلیون ریال شروع شده و در پایان ۳ ماه با احتساب مثلا حداقل سود تضمین شده ۱۶ درصد به ۰۰۰/۰۴۰/۱ ریال می‌رسد و سود مربوطه در پایان سه ماه به حساب مشتری واریز می‌شود و ارزش هر واحد مجدداً یک میلیون ریال می‌شود.در ضمن، ۳۷ شعبه منتخب بانک سامان شامل آفریقا، مرکزی، بازار، باغ فردوس، صادقیه، میرداماد،فاطمی، پل رومی، آفریقای شمالی، جام‌جم، پیروزی، آرژانتین، قیطریه، ملاصدرا، سید جمال‌الدین اسدآبادی، دکتر بهشتی، کارگر شمالی، پارک ساعی، فلکه۳ تهرانپارس، میدان نبوت، سی تیر، سعادت‌آباد، توحید کرج، قم، قزوین، مشهد، سجاد مشهد، گلسار رشت، کرمان، اصفهان، زاینده رود اصفهان، یزد، اراک، تبریز، ولیعصر تبریز، ارومیه و شیراز می‌باشد.

قابل توجه آنکه، در این میان بانک سامان متعهد و مدیر ثبت صندوق است و علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانند با مرکز سامان ارتباط به شماره۶۴۲۲- ۰۲۱ تماس بگیرند و یا به سایت صندوق به آدرس www.samanfund.ir مراجعه نمایند.

محمدرضا ملک‌محمدی

(رییس دایره مدیریت پورتفوی اوراق مشارکت و گواهی سپرده)