وزیر امور اقتصادی و دارایی از زمینه‌سازی برای حضور بیمه‌های خصوصی خارجی در صنعت بیمه کشور خبر داد. «سیدشمس‌الدین حسینی» روز گذشته در حاشیه برگزاری مجمع عمومی‌ سالانه بیمه مرکزی در گفت‌وگو با ایرنا، ‌افزود:‌ بیمه مرکزی پیشنهاد حضور بیمه‌های خصوصی خارجی را در اقتصاد ارائه کرده که براساس آن باید محدودیت‌های مقرراتی کاهش یابد.

وی با بیان آنکه، ‌احکامی ‌در این راستا در پیش‌نویس برنامه پنجم توسعه به تصویب هیات دولت رسیده، اظهار امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی ‌نیز این پیشنهاد را مورد تایید قرار دهد.

حسینی تاکید کرد: شرکت‌های بیمه خصوصی در تمام حوزه‌های بیمه‌ای می‌توانند فعال شوند و تاکنون نیز تقاضاهایی برای ایجاد این شرکت‌ها دریافت شده، اما ممنوعیت قانونی این امر را با مشکل مواجه کرده است.

وی در خصوص وضعیت صنعت بیمه کشور، اظهار داشت: اگر سرمایه‌گذاری در کشور به صورت آفند تعریف شود، سرمایه‌گذاران برای دستیابی به فرصت‌ها نیازمند پشتیبانی هستند که این امر به عهده صنعت بیمه است.

وی ادامه داد:‌ انتظار از صنعت بیمه آن است که برای سرمایه‌گذاری در کشور پوشش مناسب برای مخاطرات و ریسک‌ها فراهم کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به گزارش ارائه شده در مجمع عمومی‌بیمه مرکزی‌، ‌گفت: براساس این گزارش، ‌صنعت بیمه شاداب و فعال در حوزه‌های مختلف نظیر حق بیمه‌ها و تشکیل شرکت‌های جدید در حال حرکت است.

وی اضافه کرد: با وجودی که بیمه مرکزی روزانه شاهد دریافت درخواست‌های متعدد برای تشکیل شرکت‌های بیمه و ‌توسعه کارگزاری‌ها در این حوزه است، اما در این حوزه باید زمینه حضور بیمه‌های خصوصی خارجی نیز فراهم شود.

حسینی تصریح کرد: باید موانع و محدودیت‌هایی که برای حضور بیمه‌های خارجی وجود دارد، رفع شود.

وی، پیشرفت در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را از موارد برجسته در گزارش بیمه مرکزی دانست و گفت: تشکیل بیمه‌های جدید منجر به افزایش سهم بیمه‌های خصوصی نسبت به برخی از بیمه‌های دولتی شده است و در عین حال باید بیمه مرکزی در جایگاه حاکمیتی قرار گیرد.

حسینی تصریح کرد: در مجموع علاوه بر آنکه‌ بیمه مرکزی به سمت وظایف حاکمیتی در حال حرکت است، بیمه‌های خصوصی نیز در حال شکل‌گیری هستند.

وی با بیان آنکه خصوصی سازی در صنعت بیمه به نحو مطلوبی انجام شده است، ‌گفت: بیمه البرز در بورس پذیرفته شده و بیش از ۳۰ درصد سهم آن تاکنون به‌صورت خرد فروخته شده است.

وزیر اقتصاد گفت: همچنین در عرضه اولیه بیمه آسیا بیش از ۱۰ درصد از سهم آن واگذار و مجوز عرضه خرد آن نیز ارائه شده که براساس کشش بازار ارائه خواهد شد.