لیلا اکبرپور- مجمع عمومی موسس شرکت سهامی بیمه اتکایی ایرانیان با حضور ۹۸درصد صاحبان سهام روز گذشته در تالار فرهنگی هنری شهید بهشتی تهران برگزار شد و گزارش موسسات و احراز پذیره‌نویسی سهام به تصویب مجمع عمومی رسید.

این مجمع به ریاست مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد و با حضور شایسته‌نیا مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان، امین تفرشی عضو هیات‌مدیره بانک پاسارگاد و خانم نعیمیان برگزار و گزارش هیات موسس به مجمع عمومی توسط سیدمحمد آسوده قرائت شد. مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در آغاز جلسه از همکاری‌های بیمه مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار برای سرعت بخشیدن در تاسیس شرکت بیمه اتکایی ایرانیان قدردانی کرد.

گزارش موسسان

در چند سال اخیر شرایط حضور و مشارکت بخش‌خصوصی در عرصه خدمات بیمه‌ای فراهم شده و تعداد نسبتا زیادی شرکت بیمه مستقیم در بازار کشور تاسیس و فعال شده‌اند.

حضور و مشارکت موثر بخش‌خصوصی در تمامی عرصه‌های خدمات بیمه‌ای موجب توسعه بازار و افزایش تنوع و کیفیت خدمات می‌شود.شرکت‌های بیمه مستقیم برای پوشش دادن به تعهدات سنگین بیمه‌ای، بخش درخور توجهی از توان و ظرفیت پذیرش ریسک خود را از طریق پوشش‌های بیمه اتکایی که از بازارهای داخلی و خارجی تحصیل می‌شود، تامین می‌نمایند.

در اواسط سال ۸۶ از سوی گروه مالی پاسارگاد اندیشه تاسیس یک شرکت بیمه اتکایی که بتواند در سطح ملی و منطقه‌ای حضور و فعالیت موثری داشته باشد، مطرح شد و مطالعات امکان‌سنجی آن بر دو پایه بررسی تجربیات عملی و تحلیل‌های نظری توسط گروه کارشناسی منتخب انجام گرفت.

در بررسی تجربیات عملی، بازارهای جهانی، برخی کشورهای خارجی و همچنین گزارش‌های رسمی مربوط به فعالیت بازار بیمه کشور مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفت.شرکت بیمه اتکایی ایرانیان، اولین شرکت بیمه اتکایی خصوصی در سرزمین اصلی است که به صورت سهامی عام و با جلب مشارکت عمومی و جذب سرمایه مردمی، در سطح ملی و در اجرای قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران، بیمه‌گری و قانون تاسیس موسسات بیمه غیردولتی تاسیس شده است.عرضه خدمات بیمه اتکایی و اتکایی مجدد به بیمه‌گران داخلی و خارجی از ویژگی‌های بیمه اتکایی ایرانیان است.

ساختار مالکیت سهام و سرمایه شرکت تماما خصوصی و به میزان ۱۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است که ۵۰درصد آن در بدو تاسیس به صورت نقدی پرداخت شد که ۵/۶۱ درصد سرمایه از سوی سهامداران موسس و ۵/۳۸ درصد مابقی آن از طریق پذیره‌نویسی عمومی عرضه شد.طبق گزارش هیات‌مدیره ۵۰درصد مبلغ پرداخت نشده سهام باید ظرف حداکثر ۵ سال از سوی سهامداران پرداخت شود. (گزارش تکمیلی متعاقبا در روزهای آتی چاپ خواهد شد.)