کارگروه «افزایش استفاده از دستگاه‌های کارتخوان» بانک مرکزی کارمزد تراکنش‌های مختلف شبکه شتاب و نحوه تسهیم آنها بین خدمات‌دهندگان و خدمات گیرندگان را جهت پیشنهاد به کمیته اجرایی نظام جامع پرداخت، تصویب و سهم بانک مرکزی بابت هر تراکنش شتاب را ۲۵۵ ریال تعیین کرد. پیش از این شرکت خدمات انفورماتیک براساس بخشنامه سال ۸۵ این سهم را ۱۰۱۳ تومان دریافت می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کارگروه «افزایش استفاده از دستگاه‌های کارتخوان» بانک مرکزی در دهمین جلسه کاری خود درباره مشکل شماره ۱۶ با عنوان فقدان مکانیسم عادلانه محاسبه و تسهیم درآمد (Interchange Fee)

خدمات الکترونیکی و مشکل شماره ۱ با عنوان عدم الزام نصب و استفاده از کارتخوان در اماکنی که نیاز به پرداخت دارند را مورد بررسی قرار داد و در نهایت کارمزد تراکنش‌های مختلف شتاب و نحوه تسهیم آنها را به شرح زیرمصوب کرد. این مصوبه برای تصویب نهایی به کمیته اجرایی نظام پرداخت یا شورای پول و اعتبار جهت تصویب نهایی ارجاع داده و احتمالا به زودی تصویب خواهد شد.

سهم بانک مرکزی از هر تراکنش شتاب ۱۰۱۳ ریال بود که این کارگروه آن را ۲۵۵ ریال تصویب کرد.

کارمزد هر تراکنش خودپرداز

کارگروه «افزایش استفاده از دستگاه‌های کارتخوان» بهای تمام شده هر تراکنش خودپرداز را یک هزار و ۷۷۳ ریال، بهای شتاب را ۲۵۵ ریال و کارمزد هر تراکنش شتاب را دو هزار و ۷۴۰ ریال اعلام کرده است. بر اساس این هزینه‌ها طرف دیگر معادله سهم هر بانک پذیرنده ۲۴۸۲ ریال است که این میزان را از بانک صادرکننده تراکنش دریافت می‌کند، همچنین سهم شتاب ۲۵۵ ریال است و مشتری نیز باید بابت هر تراکنش خودپرداز ۲۰۰ ریال پرداخت کند.

کارمزد کارتخوان

همچنین کارگروه مذکور بهای تمام شده کارتخوان‌های فروشگاهی و شعب ۹۸۹ ریال، سهم شتاب ۲۵۵ ریال و کارمزد هر تراکنش پوز را ۱۶۳۹ ریال اعلام کرد. بر این اساس سهم پذیرنده ۱۳۸۵ ریال، صادر کننده ۸۶۰ وسهم شتاب همان ۲۵۵ ریال است. در این بخش مشتری هیچ وجهی پرداخت نمی‌کند، اما دارنده حساب نزد بانک پذیرنده (برخوردار) مبلغ ۲۵۰۰ ریال پرداخت خواهد کرد.

تلفن همراه

همچنین در بخش تلفن همراه، کارگروه افزایش استفاده از دستگاه‌های کارتخوان بهای تمام شده هر تراکنش را ۱۴۱ ریال، بهای شتاب را ۲۵۵ ریال و کارمزد هر تراکنش از طریق تلفن همراه را ۴۵۲ ریال اعلام کرد. بر این اساس سهم بانک پذیرنده ۱۳۸۵ ریال، سهم صادر کننده تراکنش ۶۵ ریال و سهم شتاب ۲۵۵ ریال است که این ارقام را از مشتری به میزان ۲۰ ریال و برخوردار به میزان ۵۰۰ ریال دریافت می‌کنند.

تراکنش اینترنت

کارگروه مذکور همچنین هزینه تمام شده هر تراکنش اینترنتی را ۱۸۵ ریال، سهم شتاب را ۲۵۵ ریال و کارمزد را ۵۱۴ ریال محاسبه و اعلام کرده است. بر اساس این ارقام سهم بانک پذیرنده ۲۶۰ ریال، سهم صادر کننده ۹۵ ریال و سهم شتاب ۲۵۵ ریال است که این مبالغ را از مشتری به میزان ۱۰ ریال و برخوردار به میزان ۶۰۰ ریال دریافت می‌کنند.