شاخص بهای تولیدکننده در شهریور ماه امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲/۴ درصد افزایش و نسبت به مرداد ماه امسال ۶/۰ درصد، کاهش یافت .

به گزارش ایسنا، به نقل از مدیریت کل آمارهای اداره آمار بانک مرکزی، گروه‌های اصلی قیمت‌ها از جمله شاخص‌های اقتصادی هستند که برای ارزیابی تغییر در سطح عمومی در مقاطع مختلف تولید و توزیع کالاها و خدمات، محاسبه و منتشر می‌شوند.

گروه‌های اصلی تولیدکننده شامل کشاورزی، شکار و جنگلداری، ماهی‌گیری، صنعت، هتل و رستوران، حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات، آموزش، بهداشت، مددکاری اجتماعی و سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی است.

همه گروه‌ها نسبت به مرداد ماه امسال و شهریور ماه سال قبل دارای رشد بودند. بیشترین رشد مربوط به گروه سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی ۸/۲۳ درصد و کمترین رشد در گروه صنعت با ۳/۱ درصد نسبت به شهریور ماه سال قبل، گزارش شده است.

طبق این گزارش، همچنین گروه‌های عمده اقتصادی به تفکیک بخش‌ها نشان می‌دهد، کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهی‌گیری ۱/۶ درصد، صنعت ۳/۱ درصد و خدمات ۲/۱۲ درصد رشد داشته است. سال پایه در این بررسی ۱۳۸۳ است.

در این گزارش آمده است شاخص بهای تولیدکننده در ایران، طی ۶ ماه نخست امسال نسبت به ۱۲ ماه منتهی به شهریور سال گذشته معادل ۹/۱۳ درصد افزایش داشته است. همچنین شاخص یادشده طی ۶ ماه نخست امسال به میزان ۵/۸ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافت.