سیاست «پول داغ» بانک مرکزی در برابر اضافه برداشت‌ها

رییس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی سیاست بانک مرکزی در قبال اضافه برداشت بانک‌ها از منابع این بانک را سیاست «پول داغ» دانست.

محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با مهر گفت: بانک مرکزی از ابزارهای نظارتی برای کنترل اضافه برداشت‌ها بانک‌ها از منابع این بانک استفاده می‌کند.

رییس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با اشاره به جرائمی که بانک مرکزی برای اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی در نظر می‌گیرد، گفت: بانک مرکزی در همین راستا سیاست پول داغ را اتخاذ کرده است، بدین معنا که اگر بانکی بخواهد بیش از ظرفیت از منابع بانک مرکزی برداشت کند، بانک مرکزی سخت‌گیری‌هایی را برای آنها اعمال می‌کند.

وی ادامه داد: با این وجود بانک مرکزی در سنوات گذشته با بانک‌ها همراهی کرده و اقدامات مناسبی در این خصوص انجام داده است، کما اینکه در مجمع عمومی امسال بانک مرکزی کمک‌های مالی مناسبی از سوی این بانک مرکزی برای کلیه بانک‌ها در نظر گرفته شد.

خاوری با بیان اینکه برداشت‌های بانک‌ها از منابع بانک مرکزی با توجه به نوساناتی که در سپرده‌ها وجود دارد، متغیر است، افزود: استفاده از این منابع، اضافه برداشت نیست، بلکه خط اعتباری است که بانک مرکزی در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد. خط اعتباری کاهش یا افزایش می‌یابد، گرچه بانک‌ها از جمله بانک ملی سعی در کاهش آن دارند.

مدیرعامل بانک ملی همچنین از کاهش ۳۴ درصدی اضافه برداشت (خط اعتباری) این بانک از منابع بانک مرکزی در مدت ۷ ماهه ابتدای سال‌جاری خبرداد.

به گزارش مهر، موضوع اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی سال ۸۶ و زمانی که میزان آن به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید، با هشدارهای پیاپی بانک مرکزی روبرو شد. ظاهرا در آن زمان بانک‌ها این منابع را دریافت کرده و آن را به عنوان تسهیلات پرداخت کردند، در صورتی که بانک‌ها باید تسهیلات را از سپرده‌های خود بپردازند.

طهماسب مظاهری رییس کل وقت بانک مرکزی هم اوایل سال ۸۷ در این باره گفته بود: تعهدات سنگینی که برای بانک‌ها در سال ۸۶ ایجاد شده بود، آنها را به سمت بانک مرکزی برای اضافه برداشت کشید.

البته بانک مرکزی در مهرماه سال ۸۷ در بخشنامه ای مجوز انتشار اوراق رهنی با هدف تبدیل مطالبات رهنی موسسات اعتباری به اوراق بهادار را صادر و اعلام کرده بود: این کار امکان اعطای تسهیلات بانکی را افزایش داده و جایگزین مناسبی برای اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی است.

در ادامه رامین پاشایی فام معاون اقتصادی وقت بانک مرکزی در آذرماه سال ۸۷ با تاکید بر اینکه بانک مرکزی مخالف تزریق پول به بانک‌ها است، گفته بود: اگر اضافه برداشت بانک‌ها از منابع این بانک کنترل نمی شد، هم اکنون میزان آن ۶ برابر شده بود.

براساس اعلام بانک مرکزی، در حال حاضر میزان اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی با تدابیر این بانک کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است.