انتقاد از رد 5/17 درصد طرح‌های زودبازده توسط بانک‌ها

عکس تزیینی است

معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی خواستار پاسخگویی بانک‌ها درباره رد ۵/۱۷ درصد طرح‌های زودبازده پس از تایید این وزارتخانه شد.

حمید حاجی عبدالوهاب در گفت‌‌وگو با مهر گفت: وزارت کار و امور اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است تا ضمن ورود

قوی‌تر نسبت به گذشته در ساماندهی بازار کار، نقش فعال‌تری برای هماهنگی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ داشته باشد.

معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه‌های وزارتخانه در دوره جدید برگزاری نشست‌های شورای عالی اشتغال به صورت منظم و قوی‌تر از گذشته خواهد بود. تنظیم بازار کار و تقسیم حوزه فعالیت‌ها برای ایجاد اشتغال یکی از وظایف این شورا است. حاجی عبدالوهاب ادامه داد: در شورای عالی اشتغال ۱۱ وزیر عضو هستند و با توجه به عضویت وزرا، نماینده بانک مرکزی و نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس، کارفرمایان و کارگران نیز در آن حضور دارند. البته بخشی از هماهنگی‌‌ها توسط وزارت کار دنبال خواهد شد، ولی اینکه تصدی‌گری توسط ما دنبال شود در برنامه نیست.

وی در مورد اختصاص خط اعتباری توسط بانک مرکزی به بخش تولید و طرح‌های اشتغالزایی نیز بیان داشت: خط اعتباری که بانک مرکزی در اختیار بنگاه‌ها خواهد گذاشت باید مدت‌دار باشد و زمان پرداخت آن تا پایان سال نباشد.

معاون وزیر کار اشکال دیگری نیز بر اختصاص اعتبار توسط بانک مرکزی وارد دانست و افزود: اگر کسی طرح ۵ ساله داشته باشد با این نوع خط اعتباری نیز به مشکل بر خواهد خورد. بانک‌ها باید سرمایه ثابت را به صورت خط اعتباری مدت دار در نظر بگیرند و آنهایی که به صورت سرمایه در گردش است نیز به صورت چند ماهه انجام شود.

عبدالوهاب از رد ۵/۱۷ درصد از کل طرح‌هایی که تاکنون در قالب زودبازده از طریق وزارت کار و سایر دستگاه‌های تاییدکننده به بانک‌ها معرفی شده بود، خبر داد و تاکید کرد: سیستم بانکی ۵/۱۷ درصد طرح‌هایی که توسط وزارت کار مورد تایید واقع شده بود را رد کرده است. به گفته وی، خیلی از طرح‌ها تاکنون توسط شبکه بانکی کشور رد شده، ولی دلایل آن تاکنون اعلام نشده است. البته وزارت کار به هیچ وجه اصرار ندارد که هر طرحی که به بانک می‌رود حتما باید تایید شود.