تضییع حقوق سپرده‌گذاران بدون رعایت سقف مجاز مالکیت سهام

عدم رعایت سقف مجاز مالکیت سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری موجب نفوذ سهامداران، افزایش ریسک بانک‌ها و تضییع حقوق سپرده‌گذاران خواهد شد.

به گزارش موج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر لزوم اجرای دقیق و سریع ماده (۵) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر رعایت سقف مجاز مالکیت سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری تاکید کرد.بانک مرکزی اعلام کرده است که وجود سهامداران عمده با بیش از سقف‌های اعلام شده موجب افزایش نفوذ و کنترل سهامداران و افزایش ریسک بانک‌ها و موسسات اعتباری را در پی داشته و در نهایت موجب تضییع حقوق سپرده‌گذاران خواهد شد.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی به منظور یادآوری و تسریع در اجرای قانون مزبور به دفعات از شبکه بانکی کشور درخواست نموده تا ضمن رعایت قانون یاد شده، اقدامات صورت گرفته در این خصوص را به بانک مرکزی گزارش نماید.پیش از این مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان در این خصوص انتقاداتی را به بانک مرکزی وارد کرده بود و خواستار اصلاح قانون مذکور شده بود.

این درحالی است که رعایت سقف مجاز مالکیت سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است که به تصویب مجلس و تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.