خدمات شرکت‌های بیمه‌ متناسب با ظرفیت‌های کشور نیست

عکس: نگار متین نیا

رییس کل بیمه مرکزی ایران بر افزایش ظرفیت و توانمندی شرکت‌های بیمه تاکید کرد و گفت: شرکت‌های بیمه باید به کمبود پوشش‌های بیمه‌ای در برخی از بخش‌ها توجه کنند.

جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با مهر گفت: با توجه به اجرای طرح تحول در گمرک لازم است که شرکت‌های بیمه ظرفیت و توانمندی‌های خود را افزایش دهند.

رییس شورای عالی بیمه افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی شرکت‌های بیمه را باعث رقابت بین این شرکت‌ها دانست و افزود: خدماتی که هم‌اکنون توسط این شرکت ارائه می‌شود متناسب با ظرفیت اقتصادی کشور نیست.وی بر سازماندهی صنعت بیمه کشور به منظور ارائه خدمات متناسب با ظرفیت‌ها تاکید و تصریح کرد: اجرای طرح تحول صنعت بیمه باعث سازماندهی برنامه‌ها نیز شد.فرشباف ماهریان برنامه‌ریزی برای دستیابی به حجم مناسب بازار و افزایش پرتفوی شرکت های بیمه را از جمله برنامه‌های این صنعت ذکر و تاکید کرد: شرکت‌های بیمه باید به کمبود پوشش‌های بیمه‌ای در برخی از بخش‌ها توجه داشته باشند.وی از جمله این بخش‌ها را صنعت ساختمان و لزوم پوشش‌های مناسب آن عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون میزان خدمات ارائه شده توسط صنعت بیمه از تولید ناخالص داخلی کمتر است، این در حالی است که پوشش‌های این صنعت می‌تواند باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز شود.رییس کل بیمه مرکزی ایران بر سرعت بخشیدن به اهداف و رفع خلاءهای صنعت بیمه تاکید کرد.

لزوم افزایش نقش صنعت بیمه کشور در بیمه صنایع نفت

با وجود بیش از یک قرن فعالیت صنعت نفت و سه چهارم قرن فعالیت صنعت بیمه داخلی در ایران، همکاری این دو صنعت داخلی از دیدگاه بیمه‌گران چندان قانع‌کننده نیست.

بنابراین گزارش، در حالی که صنعت نفت بخش اعظم درآمد ارزی و ۲۷ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تامین می‌کند تنها حدود ۳ درصد از پرتفوی صنعت بیمه کشور از بیمه نفت و انرژی حاصل می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی در دومین همایش بیمه و مدیریت ریسک در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اعلام کرد که شرکت‌های بیمه داخلی هم اکنون حدود ۴۵ میلیارد دلار از مجموع سرمایه‌های موجود در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی‌ را تحت پوشش بیمه قرار داده‌اند، پوشش داخلی ریسک‌های این بخش توسط صنعت بیمه کشور فاصله زیادی با وضعیت مطلوب دارد.

دکتر جواد فرشباف ماهریان با ارائه آمار‌هایی از حق بیمه‌های دریافتی و خسارت‌های پرداختی در بخش نفت و انرژی در جهان و ایران گفت: در دهه‌های اخیر نزدیک به ۴۰ درصد از خسارت‌های اعلام شده در سطح جهان و حدود ۹۰ درصد از خسارت‌های پرداخت شده صنعت جهانی بیمه به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ‌اختصاص داشته است.

براساس آمار بیمه مرکزی، حق بیمه‌های دریافتی صنعت بیمه داخلی بابت بیمه نفت و انرژی، طی سال‌های اخیر با روندی بطئی رشد یافته و از ۸۲۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۵ به ۹۰۴ میلیارد در سال ۱۳۸۶ و۱۰۷۶ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۷ رسیده است و ضریب خسارت این رشته طی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ بین ۸۵ درصد تا ۱۳ درصد در نوسان بوده است.

دکتر فرشباف ماهریان گفت: ۱۰سال پیش بیمه مرکزی ۹۶ درصد از ریسک‌های رشته بیمه نفت و انرژی را به بیمه‌گران اتکایی در خارج از کشور واگذار می‌کرد، اما با افزایش توان فنی و مالی داخلی، سهم واگذاری به خارج در سال ۱۳۸۶ به ۵۸ درصد و در سال ۱۳۸۷ به ۴۱ درصد کاهش یافته و متناسب با آن ظرفیت نگهداری ریسک بیمه نفت و انرژی در داخل کشور رو به افزایش گذاشته است که نشان دهنده افزایش ظرفیت مالی و فنی بازار بیمه داخل کشور است.

وی در همین زمینه یادآور شد، در حالی که در ۱۰ سال پیش ۹۸ درصد بیمه نامه‌های صادره بیمه‌گران داخلی برای صنایع پتروشیمی‌ به خارج واگذار می‌شد، این رقم در سال ۱۳۸۷ به ۳۰ درصد کاهش یافته است.رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران گفت: منابع سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، شامل حقوق صاحبان سهام و ذخیره فنی در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ از ۸/۲ میلیارد دلار به ۹/۴ میلیارد دلار افزایش یافته و ظرفیت نگهداری برای هر ریسک در داخل کشور نیز از ۴۷۱ میلیون دلار به ۶۱۵ میلیون دلار رسیده است که نشانه بهبود ظرفیت نگهداری ریسک در داخل کشور است.

رییس کل بیمه مرکزی، اقدام به خود بیمه‌گری و تاسیس صندوق‌های بیمه‌ای در صنعت نفت را از دلایل تمایل اندک سرمایه‌گذاران و پیمانکاران صنعت نفت به قرار دادن سرمایه‌های خود تحت پوشش بیمه‌های داخلی توصیف کرد.

وی با اشاره به افزایش توان فنی و مالی صنعت بیمه کشور و اقدامات اخیر برای تاسیس شرکت‌های بزرگ بیمه‌های اتکایی در داخل، ابراز امیدواری کرد که صنعت بیمه کشور بتواند نقش بیشتری در ارائه خدمات بیمه‌ای به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ‌ایفا کند.

رییس کل بیمه مرکزی همچنین از کوشش‌هایی در دولت برای الزام دستگاه‌های اجرایی داخلی به خرید پوشش‌های بیمه‌ای برای اموال دولتی و پروژه‌های عمرانی خبر داد. دومین همایش بیمه و مدیریت ریسک در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ‌طی روزهای ۱۶و ۱۷ آذر در تهران برگزار شد.