گروه بازار پول- مقایسه تعداد نمایندگی‌های بیمه در پایان شهریور امسال با نیمه نخست سال گذشته، افزایش ۳/۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی‌ بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه‌ای فعال، در نیمه نخست امسال از خدمات ۱۳ هزار و ۱۵۱ نمایندگی در استان‌های مختلف کشور استفاده کرده‌اند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۸۲۷ نفر (معادل ۵۴/۹۷ درصد)

نمایندگان حقیقی هستند و ۳۲۴ شرکت (معادل ۴۶/۲ درصد) به عنوان نمایندگان حقوقی فعالیت می‌کنند. براساس آمار مدیریت آموزش و توسعه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران، حدود یک سوم از کل نمایندگی‌های بیمه در کشور، نماینده شرکت بیمه ایران هستند و از لحاظ تعداد نمایندگان، شرکت بیمه ایران همچنان در رتبه اول قرار گرفته و شرکت‌های بیمه پارسیان از نظر تعداد نمایندگان حقیقی در نیمه اول سال ۱۳۸۸ رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این شرکت در سال ۱۳۸۷ رتبه پنجم را دارا بوده است.

استان تهران با ۹/۲۹ درصد بیشترین و استان‌های ایلام و کهکیلویه و بویراحمد به ترتیب با ۵/۰و ۴/۰ درصد کمترین سهم از نمایندگان بیمه در بین استان‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین تعداد نمایندگان بیمه به ترتیب در استان‌های تهران با (۹/۲۹ درصد) خراسان در مجموع با (۳/۸ درصد) و اصفهان با (۸ درصد) متمرکز هستند. خراسان با رشد ۴/۱ درصد جایگاه خود را از رتبه ۳ در سال ۱۳۸۷ به رتبه ۲ در سال ۱۳۸۸ ارتقا داده است.

کمترین تعداد نمایندگان در کل کشور مربوط به استان‌های ایلام (۵/۰ درصد)و کهکیلویه و بویراحمد (۴/۰ درصد) است. نمایندگان بیمه مستقر در چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان مانند سال گذشته به صورت مشترک ۹/۰ درصد از کل نمایندگان بیمه کشور را تشکیل می‌دهند. قبل از ابلاغ آیین‌نامه ۵۷، شرکت‌های بیمه ایران، آسیا و دانا در استان‌های محرومی‌ همچون کهکیلویه و بویراحمد به صورت خیلی محدود فعالیت داشتند، اما پس از ابلاغ نامه مذکور شاهد حضور گسترده شرکت‌های بیمه‌خصوصی از جمله بیمه نوین و سامان در مناطق یاد شده هستیم.

براساس این گزارش، بیشترین تعداد نمایندگی‌های حقوقی (معادل ۹/۶۷ درصد) در تهران مستقرند و استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و لرستان فاقد نمایندگی حقوقی هستند.