مجوز ۶۰ روزه عرضه عمومی‌اوراق بهادار شرکت بیمه اتکایی ایرانیان صادر شد.

به گزارش روابط عمومی‌بیمه مرکزی، این مجوز از ۱۶ آذر۸۸ به مدت ۶۰ روز اعتبار دارد و با انقضای مهلت باید بار دیگر مجوز لازم را اخذ کند.

موسسان بیمه اتکایی ایرانیان ۱۸ شخصیت حقوقی هستند که شامل ۲ بانک، ۴ شرکت بیمه، ۱۱ شرکت بازرگانی و سرمایه‌گذاری و یک موسسه حقوقی می‌شود. در این میان سهام دو شرکت ۵ درصدی، سهام ۶ شرکت ۴ درصدی، سهام یک بانک ۱۱ درصدی و سهام بقیه سهامداران دو درصدی، یک درصدی و نیم درصدی است. به این ترتیب میزان سهام موسسان ۵/۶۱ درصد است و ۵/۳۸ درصد سهام نیز در پذیره‌نویسی عمومی‌عرضه خواهد شد. طبق مصوبات هیات وزیران، حداقل سرمایه برای تشکیل تاسیس بیمه اتکایی به صورت سهامی‌عام، ۴۰ میلیارد تومان است؛ ولی موسسان بیمه اتکایی ایرانیان، سرمایه این شرکت را ۱۵۰ میلیارد تومان تعیین کرده‌اند که ۵۰ درصد در بدو تاسیس و بقیه طی مدت مقرر در قانون تجارت تادیه خواهد شد.

شرکت بیمه ایرانیان نخستین شرکت بیمه اتکایی در سرزمین اصلی قبل و بعد از انقلاب اسلامی‌است و یک شرکت بیمه اتکایی دیگر با نام امین ،۷ سال پیش در منطقه آزاد کیش به ثبت رسیده است. ارزش اسمی‌ هر سهم بیمه اتکایی ایرانیان یک هزار ریال و وجه نقد لازم برای خرید هر سهم پانصد ریال در نظر گرفته شده است.

این شرکت در زمینه قبول بیمه‌های اتکایی و اتکایی مجدد در تمام رشته‌های بیمه از بازارهای داخلی و خارجی براساس پروانه صادره از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران، تاسیس و مشارکت و اداره صندوق‌های بیمه اتکایی در ارتباط با تعهدات بیمه‌ای پذیرفته شده، سرمایه‌گذاری از محل سرمایه، اندوخته‌ها، ذخایر فنی و سایر منابع مالی شرکت، عرضه خدمات مشاوره‌ای، جانبی و تکمیلی در زمینه بیمه‌های اتکایی و فعالیت در سایر زمینه‌هایی که با هدف و موضوع فعالیت شرکت مرتبط و مکمل آن باشد، فعالیت خواهد کرد.

اشخاص حقیقی می‌توانند حداقل ۱۰ هزار سهم و حداکثر ۵۰۰ هزار سهم و اشخاص حقوقی حداقل ۱۰۰ هزار سهم و حداکثر ۵ میلیون سهم بیمه اتکایی ایرانیان را خریداری کنند. پذیره‌نویسی مازاد بر سقف نیز با اخذ موافقت کتبی هیات اجرایی پیگیری امور تاسیس امکان‌پذیر خواهد بود.

بانک پاسارگاد، بانک سرمایه، بیمه پاسارگاد، بیمه معلم، بیمه پارسیان، بیمه میهن، سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری پارس حافظ، صندوق ذخیره فرهنگیان، شرکت بازرگانی همقدم، شرکت بازرگانی بین‌المللی بانک پاسارگاد، شرکت سام گروه، شرکت سام الکترونیک، شرکت لیزینگ پاسارگاد، شرکت ساختمان شهرسازی هشتم، شرکت لیزینگ ماشین‌آلات و تجهیزات پاسارگاد، شرکت تامین آتیه سرمایه انسانی گروه مالی پاسارگاد موسسان بیمه اتکایی ایرانیان هستند.