اتصال خوشه‌ای سیستم الکترونیک بانک‌های ملی و صادرات

فاطمه بهادری

بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به حجم عملیات روزانه شتاب، رشد تراکنش‌ها و درآمد حاصله، امکانات کافی و لازم به آن تخصیص نیافته است؛ بنابراین هزینه خدمات شتاب بسیار بالا تعیین شده است.

کارگروه افزایش استفاده از دستگاه‌های کارتخوان که برای رفع مشکلات موجود و ارائه راهکار در بانک مرکزی تشکیل شده، در جلسه‌ای به بررسی انحصار و وابستگی شدید شتاب به بانک مرکزی پرداخت و مصوباتی را برای اجرا اعلام کرد.

در کارگروه تشکیل سازمانی با ساختاری نظیر سویفت با حضور همه موسسات مالی مجاز به عنوان مالک، مدیر و بهره‌بردار سوییچ مالی به عنوان یک راهکار موثر و اصولی پیشنهاد شد. همچنین اعضای کارگروه پیشنهاد دادند: با توجه به سوابق قبلی وجود ارتباط رسمی‌بین دو بانک سپه و تجارت، ارتباط غیررسمی‌بین برخی موسسات مالی و امکان بهره‌برداری از این روش در بانک‌های مشابه، توسعه و تکمیل ارتباط خوشه‌ای اعضا به عنوان یک راهکار موثر در کوتاه مدت است.

در عین حال برای کاهش ترافیک شبکه شتاب اعلام شد: با توجه به یکسان بودن نرم‌افزار و سخت‌افزار دو بانک ملی و صادرات، پیشنهاد کاربردی و منطقی کارگروه اتصال خوشه‌ای این دو بانک به یکدیگر است، زیرا در این صورت حدود ۵۰ درصد از ترافیک شتاب کاسته شده و منجر به بهبود عملکرد شبکه و کاهش موثر تعداد تراکنش‌های ناموفق و مغایرت‌ها خواهد شد.

این کارگروه با تاکید براینکه وجود حداقل یک سوییچ ملی امری لازم و اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: سیاست‌گذاری و نظارت بر سوییچ ملی از اختیارات بانک مرکزی است. این کارگروه همچنین اعلام کرد: تسویه و نهایی شدن حساب در بانک مرکزی باشد. در ادامه تصمیم‌های این کارگروه آمده است: در موارد متعددی مقررات موجود دارای نقص بوده و شفافیت لازم را ندارند. همچنین سکوت مقررات، تعابیر جانبدارانه، تفاسیر ناهمگون و بعضا شخصی بر مشکلات افزوده است.

کارگروه افزایش استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در سوم آذر ماه امسال تصویب کرد: بسیاری از نقایص و کاستی‌های اجرایی با سیاست‌گذاری رفع می‌شود. در عین اینکه دخالت پیمانکار در سیاست گذاری برخلاف رویه‌های شبکه بانکی است.

کارگروه بانک مرکزی همچنین تصریح کرد: تبدیل شدن شتاب از نوعی خدمت به منبع درآمدی سرشار و بدون رقیب منشا اصلی بروز مشکلات وضع موجود است و حجم ترافیک تبادل اطلاعات شتاب در مرز انتهایی فناوری به کار گرفته شده قرار دارد. همچنین اعضا کمترین دخالت را بر مدیریت و عملکرد شتاب دارند درحالی که مدارک، مستندات اولیه و تجربیات جهانی نشان‌دهنده آن است که مالکیت و مدیریت سوییچ مالی باید بر عهده اعضا باشد.