مسعود رضا طاهری- بهای طلا در بازارهای جهانی ۱۵ دلار افزایش یافت.

بهای طلا در بازارهای بین‌المللی دیروز تا ساعت ۱۵ به وقت تهران با رشد ۱۵ دلاری در مقایسه با نرخ ۱۱۴۵ دلاری روز دوشنبه دوباره روند افزایشی در پیش گرفت و تا محدوده ۱۱۶۰ دلار بالا رفت.

در بازار داخلی سکه بهار آزادی ۱۰۰۰ تومان ارزان شد و ۲۷۶ هزار تومان عرضه شد. قیمت بقیه سکه‌ها در بازار غیر بانکی بدون تغییر به نرخ ۲۷۸ هزار تومان برای سکه طرح قدیم ،۱۳۹ هزار تومان برای نیم سکه و ۷۰ هزار تومان به ازای هر ربع سکه تعیین شد. قیمت سکه طرح جدید در بانک‌ها روز گذشته ۲۷۴ هزار تومان بود.

بر اساس قیمت ۱۰۰۰ تومانی دلار و نرخ ۱۱۶۰ دلاری طلا در بازار‌های جهانی، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی بدون حق‌الضرب ۲۷۷ هزار و ۹۷۱ تومان بود.

سیر نزولی بهای طلا که از روز دوشنبه با کاهش بیش از ۶۰ دلاری آغاز شده بود، در پی سخنان اخیر برنانکه، رییس فدرال رزرو مبنی بر ثابت ماندن نرخ بهره در آمریکا با افزایش دوباره روبرو شد. وجود انتظارات افزایش نرخ بهره در بازار‌های مالی جهان در پی کاهش نرخ بیکاری آمریکا از ۲/۱۰ درصد به ۱۰ درصد موجب رشد ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای عمده جهان شده بود. با سخنان اخیر برنانکه بازار توجه خود نسبت به دلار را تا حدودی کاهش داده که افزایش دوباره قیمت طلا را درپی داشته است.