حمیدرضا اسلامی منوچهری- طی دوره ۱۰ ساله ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۷، تعداد اسناد مبادله‌شده در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران از ۴۴ میلیون و ۷۰۵ هزار سند به ۶۳ میلیون و ۶۴۹ هزار سند افزایش یافت.

بررسی مبلغ اسناد یادشده طی دوره موردنظر حاکی است از این تعداد در سال ۱۳۷۸ مبلغ ۲۰ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال برگشت داده شده است؛ در حالی که پس از ۱۰ سال مبلغ یادشده با تعداد ۶۳ میلیون و ۶۴۹ هزار سند مبادله‌شده در سال ۱۳۸۷ به مبلغ ۲۰۹ هزار و ۴۲۲ میلیارد ریال رسیده است. به این ترتیب پس از ۱۰ سال مبلغ اسناد برگشت داده شده در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران ۱۰ برابر شده است. به گزارش بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ درصد اسناد برگشتی به مبادله‌شده از نظر تعداد ۹/۵ درصد و از نظر مبلغ ۳/۴ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. بنابراین گزارش، در سال ۱۳۸۷ این نسبت در تعداد ۸/۷ درصد و در مبلغ ۵/۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

گزارش شاخص‌های اقتصادی بانک مرکزی حاکی است: در پنج ماه اول سال‌جاری تعداد اسناد مبادله‌شده در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران ۱۸ میلیون و ۱۸۹ هزار سند و مبلغ آن یک میلیون و ۶۹۳ هزار و ۵۷۸ میلیارد ریال بوده که از این تعداد یک میلیون و ۹۱۵ هزار سند به مبلغ ۷۸ هزار و ۷۱۹ میلیارد ریال برگشت داده شده است. اسناد برگشتی به مبادله‌شده در دوره یادشده از نظر تعداد ۵/۱۰ درصد و از نظر مبلغ ۶/۴ درصد رشد داشته است.

در پنج ماه اول سال ۸۷ اسناد مبادله‌شده ۳۲ میلیون و ۲۹۴ هزار مورد و مبلغ آن یک میلیون و ۹۷۷ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال گزارش شده است.

گزارش بانک مرکزی حاکی است، در دوره یادشده از اسناد مبادله‌شده تعداد دو میلیون و ۳۳ هزار سند برگشت داده‌شده که مبلغ آن ۷۷ هزار و ۸۰۴ میلیارد ریال بوده است.

اسناد برگشتی به مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ در دوره موردنظر به ترتیب ۳/۶ و ۹/۳ درصد رشد داشته است.