دنیای اقتصاد- با اوج گرفتن دوباره قیمت طلا در بازار‌های جهانی، سکه بهار آزادی ۳ هزار تومان گران شد. نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک با ۱۰۰۰ تومان رشد قیمت به ترتیب ۱۴۱ هزار تومان و ۷۱ هزار تومان در بازار غیر بانکی به خریداران عرضه شدند. دیروز بهای هر اونس طلا در بازار‌های جهانی نزدیک به ۳۰ دلار افزایش یافت و به مرز ۱۲۰۰ دلار رسید. البته در ساعت ۱۵ به وقت تهران این رقم تا حد ۱۱۹۵ دلار پایین‌ آمد. در بازارهای داخلی و خارجی رقم خورد

دلار در مرز ۱۰۰۰ تومان، طلا در آستانه ۱۲۰۰ دلار

گروه بازار پول- با اوج گرفتن دوباره قیمت طلا در بازار‌های جهانی، سکه بهار آزادی ۳ هزار تومان گران شد. روز گذشته بهای هر قطعه سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم هر یک با ۳ هزار تومان افزایش قیمت به ترتیب ۲۸۱ هزارتومان و ۲۸۳ هزار تومان به فروش رسیدند.

نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک با ۱۰۰۰ تومان رشد قیمت به ترتیب ۱۴۱ هزار تومان و ۷۱ هزار تومان در بازار غیر بانکی به خریداران عرضه شدند. نرخ اعلام شده اقلام سکه بهار آزادی در بانک‌ها در روز گذشته نیز به ترتیب سکه تمام بهار ۲۷۸ هزار تومان، نیم سکه ۱۳۹۱۰۰ تومان و ربع سکه ۶۹۶۵۰ تومان بود. دیروز بهای هر اونس طلا در بازار‌های جهانی نزدیک به ۳۰ دلار افزایش یافت و به مرز ۱۲۰۰ دلار رسید. در ساعت ۱۵ به وقت تهران این رقم تا حد ۱۱۹۵ دلار پایین‌ آمد. بهای دلار آمریکا در بازار داخلی ارز نیز با ۳ تومان افزایش به ۱۰۰۱ تومان رسید. بر این اساس قیمت واقعی هر سکه بهار آزادی بدون حق‌الضرب در روز گذشته تقریبا ۲۸۶۶۰۰ تومان بود. روز گذشته ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای عمده با کاهش قابل توجه روبه‌رو شد. ارزش برابری یورو در مقابل دلار به ۵۰۷۷/۱ رسید پوند انگلیس نیز در مقابل دلار آمریکا تا حد ۶۵۵۲/۱ تقویت شد.

دلار استرالیا با افزایش نرخ بهره برای سومین بار در سال جاری در مقابل دلار آمریکا بالا رفت. نرخ بهره در این کشور از ۵/۳ درصد به ۷۵/۳ درصد افزایش یافته است. یورو در بازار تهران با ۴ تومان رشد قیمت تا حد ۱۵۰۱ تومان به فروش رسید. ین ژاپن در رسیدن به نرخ فروش ۱۱۴۵ تومان تقریبا ۵ تومان دیگر گران شد.

بحران در دبی همچنان ادامه دارد و مقامات شرکت دبی ورلد در پی حمایت بانک مرکزی امارات متحده عربی در دریافت کمک ۲۶ میلیارد دلاری از این بانک هستند. افت بازار‌های سرمایه در دبی و سایر مناطق درگیر با آن به برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای بهای نفت و طلا و نوسان قیمت دلار نیز انجامیده است.

از بانک مرکزی ژاپن نیز خبر می‌رسد که این بانک درصدد اعطای وام‌های ۳ ماهه با نرخ بهره ۱/۰ درصدی به بانک‌های تجاری این کشور است. از این رو ارزش ین ژاپن به بالاترین حد خود طی ۱۴ سال اخیر در مقابل دلار آمریکا دست یافته است.