دنیای اقتصاد- با عبور بهای طلا در بازارهای جهانی از مرز ۱۱۸۰ دلار در هر اونس، نرخ سکه بهار آزادی به ۲۸۰‌هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز ۲۸۲هزار تومان عرضه شد که نسبت به نرخ روز قبل ۴هزار تومان و نسبت به نرخ روز دوشنبه ۶ هزار تومان رشد را تجربه کرده است. نیم سکه با ۴هزار تومان رشد از سطح ۱۳۷هزار تومان روز دوشنبه تا سطح ۱۴۱‌هزار تومان بالا رفت. در عین حال، دیروز حراج سکه از سوی بانک مرکزی مقداری پایین‌تر از قیمت بازار ادامه یافت و قیمت فروش سکه حراجی در بانک سپه معادل ۲۷۷هزار و ۳۰۰ تومان بود.به نظر می‌رسد پس از دو حرکت افراطی و تفریطی در بازار طلا که در حرکت اول قیمت سکه بالای بازار جهانی و در حرکت دوم پس از دخالت بانک مرکزی در بازار، با فاصله قابل‌ملاحظه‌ای زیر قیمت جهانی قرار گرفت، بانک مرکزی به این نتیجه رسیده است که قیمت سکه را حول‌وحوش قیمت جهانی تنظیم کند و صعود دیروز قیمت‌ها در بازار سکه نیز ناشی از این تصمیم بوده است. سکه ۲۸۰هزار تومان

مسعود رضا طاهری- با عبور بهای طلا در بازارهای جهانی از مرز ۱۱۸۰ دلار در هر اونس نرخ سکه بهار آزادی به ۲۸۰‌هزار تومان رسید.

بهای هر قطعه سکه بهار آزادی در بازار غیربانکی در چهارراه استانبول ۲۸۰هزار تومان فروخته شد که نسبت به نرخ روز دوشنبه ۵هزار تومان افزایش داشت.

سکه طرح قدیم نیز ۲۸۲هزار تومان عرضه شد که نسبت به نرخ روز قبل ۴هزار تومان و نسبت به نرخ روز دوشنبه ۶هزار تومان رشد را تجربه کرده است. نیم سکه با ۴هزار تومان رشد از سطح ۱۳۷هزار تومان روز دوشنبه تا سطح ۱۴۱‌هزار تومان بالا رفت.ربع سکه نیز ۷۱‌هزار تومان فروخته شد.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی با بیش از ۱۱ دلار افزایش در ساعات اولیه معاملات بازار لندن رکورد ۱/۱۱۸۱ دلار را نیز به ثبت رساند که تا رسیدن به ۱۲۰۰ دلار پیش بینی شده برای پایان سال میلادی جاری راه زیادی در پیش ندارد. فروش سکه به قیمت ۲۸۰‌هزار تومان در بازار در حالی است که نرخ واقعی سکه بر اساس نرخ ۹۹۷ تومانی دلار آمریکا و نرخ ۱۱۸۰ دلاری طلا در بازارهای جهانی طی روز گذشته، در حدود ۲۱۸ هزار و ۹۱۵ تومان بوده است.

حراج سکه توسط بانک مرکزی زیر قیمت جهانی به انگیزه کنترل بازار سکه صورت می‌گیرد و بر اساس گفته مقامات بانک مرکزی و بانک کارگشایی این اقدام تا رسیدن اشتهای کاذب بازار به یک حد تعادلی در سوداگری سکه ادامه خواهد یافت.

قیمت سکه در بانک تجارت ارزان‌تر از بانک سپه

روز گذشته نرخ فروش اقلام سکه در بانک سپه به ترتیب ۲۷۷۳۰۰ تومان، ۱۳۸۸۰۰ تومان و ۶۹۶۵۰ تومان برای فروش سکه تمام بهار، نیم سکه و ربع سکه اعلام شده است.

در حالی که قیمت انواع سکه در بانک تجارت به ترتیب ۲۷۴۸۰۰، ۱۳۷۶۰۰ و ۶۸۸۵۰ تومان اعلام شد. نکته قابل توجه اختلاف ۲۵۰۰ تومانی در اعلام نرخ سکه بهار آزادی در این دو بانک عامل فروش است.

شنیده‌ها همچنین از انصراف برخی شعب بانک سپه از فروش سکه حکایت دارد. ارزش دلار آمریکا روز گذشته در مقابل بیشتر ارزهای عمده جهان پایین آمد .برابری یورو در مقابل دلار به ۵۰۳۹/۱ رسید.

پوند در مقابل دلار تا حد ۶۷۱/۱ تقویت شد و ین ژاپن با رسیدن به حد ۶/۸۷ به ازای هر دلار به رکورد جدیدی در مقابل اسکناس پشت سبز دست یافته است.

نگرانی‌ها در خصوص کاهش ارزش دلار و فشار کسری بودجه آمریکا بر دلار همچنان مهمترین دلیل افزایش ارزش طلا است که انتظار دست یافتن به رکورد ۱۲۰۰ دلاری آن تا اول ژانویه ۲۰۱۰بسیار محتمل است.

اعیاد بازار سکه را از رکود خارج می‌کند

رییس اتحادیه کشوری طلا و سکه کشور گفت: ایام عید قربان و غدیربازار طلا و سکه را از رکود خارج می‌سازد.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این‌که بازار فعلی طلا و سکه تحت تاثیر بازار جهانی با روند صعودی همراه با رکود مواجه است، افزود: ایام عید قربان و غدیر در کاهش یا افزایش قیمت طلا و سکه تاثیرگذار نخواهند بود، اما باعث روان‌تر شدن دادوستد یا به عبارتی رونق این بازار در این اعیاد می‌‌شود.

به گفته کشتی‌آرای رکود فعلی بازتاب افزایش قیمت طلا و روند صعود جهانی آن است.

این مقام مسوول با اشاره به افزایش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به بیش از ۱۸ دلار، قیمت هر اونس آن را بیش از یک هزار و ۱۶۸ دلار ذکر کرد.

وی از روند صعودی قیمت طلا و سکه تا پایان سال جاری میلادی خبر داد و گفت: کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر خارجی و افزایش متقاضی خرید طلا باعث تشدید بحران افزایش قیمت طلا و سکه شده است، به گونه‌ای که امکان تداوم این روند تا یک ماه منتهی به پایان سال میلادی وجود دارد.