افزایش نقدینگی به مرز 200هزار‌میلیارد تومان

آمارهای غیر رسمی از حجم ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی حکایت دارد

حجم نقدینگی در خرداد ماه سال جاری با رشد ۷‌هزار‌میلیارد تومانی به مرز ۲۰۰‌هزار‌میلیارد تومان رسید. بانک مرکزی در آخرین گزارش رسمی خود حجم نقدینگی در خرداد سال جاری را ۱۹۷‌هزار و ۴۸میلیارد و ۵۱۰میلیون تومان اعلام کرد.

بنابراین گزارش، نرخ رشد نقدینگی طی سه ماه ابتدایی سال جاری ۶/۳درصد اعلام شده که این نرخ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/۲درصد افزایش یافته است. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد آخرین آمار مربوط به رشد نقدینگی که توسط حسین قضاوی، معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام شد، مربوط به شهریور ماه امسال با رشد ۲۷‌درصدی است.

آمارهای غیررسمی حاکی است حجم نقدینگی در پایان نیمه اول سال جاری به ۲۴۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

حجم نقدینگی در پایان سال ۸۷ معادل ۱۹۰‌هزار و ۱۳۶‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان اعلام شده بود که طی این مدت ۶‌هزار و ۹۱۱‌میلیارد و ۹۱۰‌میلیون تومان افزایش یافته است.

این گزارش حاکی است نرخ رشد نقدینگی طی یک سال گذشته به ۴/۲۱‌درصد رسیده است.

بنابراین گزارش، در خردادماه سال جاری ۴۸‌هزار‌میلیارد تومان از حجم نقدینگی به‌عنوان پول و ۱۴۸‌هزار‌میلیارد تومان به‌عنوان شبه پول گزارش شده است.

بدهی ۱۳‌هزار‌میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی

بدهی دولت به بانک مرکزی در سه ماه ابتدایی سال جاری با افزایش ۲‌درصدی نسبت به پایان سال گذشته ۱۳‌هزار‌میلیارد تومان اعلام شد. بانک مرکزی بدهی بخش دولتی به این بانک را معادل ۱۳‌هزار و ۳۰۲‌میلیارد و ۶۸۰‌میلیون تومان اعلام کرده است. این رقم بیانگر افزایش ۱/۲‌درصدی بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی طی سه ماه ابتدایی سال جاری است. این گزارش حاکی‌است، بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در خرداد سال ۸۸ در مقایسه با اسفند سال گذشته معادل ۲۷۶‌میلیارد و ۷۵۰‌میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. بدهی دولت به بانک مرکزی با کاهش ۱/۱‌درصدی در طول سال ۸۷ معادل ۱۳‌هزار و ۲۵‌میلیارد و ۹۳۰‌میلیون تومان گزارش شده بود.

رشد ۳‌درصدی اسکناس و مسکوک

حجم اسکناس و مسکوک در سال ۸۸ با ۸/۲‌درصد افزایش نسبت به پایان سال گذشته به ۲۱‌هزار و ۳۲۴‌میلیارد و ۱۵۰‌میلیون تومان رسید. طبق آخرین آمارهای منتشر شده بانک مرکزی جمع اسکناس و مسکوک در خردادماه سال جاری معادل ۲۱‌هزار و ۳۲۴‌میلیارد و ۱۵۰‌میلیون تومان اعلام شده است. این گزارش حاکی است رشد اسکناس و مسکوک در خرداد سال جاری نسبت به اسفند سال ۸۷ معادل ۸/۲‌درصد بوده است. میزان اسکناس و مسکوک در خرداد ماه سال جاری در مقایسه با پایان سال گذشته معادل ۵۸۹‌میلیارد و ۴۸۰‌میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. براساس این گزارش، میزان اسکناس و مسکوک در سال گذشته معادل ۲۰‌هزار و ۷۳۴‌میلیارد و ۶۷۰‌میلیون تومان بود که این رقم نسبت به اسفند سال ۸۶ از ۳/۱۳۲‌درصد رشد برخوردار بوده است. بنابراین گزارش ۱۳‌هزار و ۴۷۸‌میلیارد و ۲۳۰‌میلیون تومان از مجموع اسکناس و مسکوک، در دست اشخاص، ۶‌هزار و ۱۵۳‌میلیارد و ۱۷۰‌میلیون تومان نزد بانک‌ها و همچنین یک‌هزار و ۶۹۲‌میلیارد و ۷۵۰‌میلیون تومان در اختیار بانک مرکزی است.

کاهش رشد دارایی‌های خارجی بانک مرکزی

دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در سه ماه ابتدایی سال جاری با ۵/۰‌درصد کاهش به ۷۷‌هزار و ۴۳۰‌میلیارد و ۳۹۰‌میلیون تومان رسید.

طبق آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، دارایی‌های خارجی این بانک در خرداد سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از سه‌هزار‌میلیارد تومان کاهش یافته است.

این رقم در پایان سال ۸۷ معادل ۷۷‌هزار و ۸۴۹‌میلیارد و ۸۷۰‌میلیون تومان اعلام شده بود.

این گزارش حاکی است، دارایی‌های خارجی بانک مرکزی طی یک سال گذشته ۸/۳درصد کاهش یافته، در حالی که طی مدت یک ساله خرداد ۸۶ تا خرداد ۸۷ این بخش از دارایی‌های بانک مرکزی ۴/۳۷درصد افزایش یافته بود.