عضو شورای پول و اعتبار از طرح چند تقاضا برای تاسیس بانک خارجی در این شورا خبر داد و گفت: به دلیل نبود اطلاعات کافی، شورا بانک مرکزی را مکلف کرد که کار کارشناسی بیشتری در مورد تاسیس بانک‌های خارجی را انجام دهد.

حسن رحمانی‌نیا در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص وضعیت تاسیس بانک‌های خارجی در ایران، اظهار داشت: در یکی از جلسات شورای پول و اعتبار موضوع تاسیس بانک‌های خارجی در کشور مطرح شد، ولی به دلیل عدم اطلاعات کافی، شورا بانک مرکزی را مکلف کرد که کار کارشناسی در مورد تاسیس بانک‌های خارجی را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه پس از انجام مرحله فوق، مجموع درخواست‌ها، نظر کارشناسی بانک مرکزی و لزوم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور به صورت یک بسته به شورای پول و اعتبار ارجاع خواهد شد، افزود: پس از اظهارنظر کارشناسی بانک مرکزی، بحث‌ها و تصمیم‌گیری‌های مربوط به این موضوع در شورا انجام خواهد شد.

تقاضا برای تاسیس بانک خارجی «اندک» است

دبیر کل اتاق تعاون در مورد تعداد تقاضا برای تاسیس بانک خارجی در کشور، گفت: تعداد تقاضای تاسیس بانک خارجی در ایران اندک است و به همین دلیل شورای پول و اعتبار وارد ماهیت و شکل‌ بانک‌های خارجی نشده است.

این عضو شورای پول و اعتبار ادامه داد: فقط در شورای پول و اعتبار تعدادی درخواست‌ برای تاسیس بانک خارجی مطرح شده است؛ به همین دلیل اعضا از بانک مرکزی خواستند گزارش کامل و وسیع‌تری در این رابطه تهیه کنند تا نتیجه‌گیری قطعی و مناسبی به عمل آید.

تقاضای جدیدی برای بانک خصوصی مطرح نشده است

رحمانی‌نیا همچنین در مورد تقاضا برای تاسیس بانک خصوصی جدید تصریح کرد: در چند هفته اخیر در جلسات شورای پول و اعتبار هیچ درخواست جدیدی در مورد تاسیس بانک خصوصی مطرح نشده است.