103 شعبه بانک سپه و تجارت هم سکه می‌فروشند

گروه بازار پول- بانک مرکزی در ادامه عرضه گسترده سکه در بازار، شعب منتخب بانک‌های سپه و تجارت را نیز تجهیز کرد. بانک کارگشایی از روز شنبه این هفته تعداد جلسات حراج خود را از سه جلسه هفتگی در بعد از ظهر روزهای زوج، به ۱۲ جلسه در صبح و بعد از ظهر همه روزهای هفته افزایش داد. بانک مرکزی علاوه بر این شعبه مرکزی و ۵۲ شعبه از بانک سپه و همچنین شعبه مرکزی و ۴۹ شعبه منتخب بانک تجارت را برای عرضه گسترده سکه در اقصی نقاط تهران بسیج کرده است. این تصمیم که سابقه سال گذشته فروش سکه در این بانک‌ها را نیز دارد، در پی افزایش بیش از حد قیمت سکه در بازار کشور اتخاذ شده است. از روز شنبه با آغاز حراج و تزریق سکه توسط بانک مرکزی که براساس قیمت دلار آمریکا در داخل و نرخ جهانی اونس تعیین می‌شود، قیمت سکه از حد ۲۸۶هزار تومان و ۲۸۰هزار تومان به ۲۶۸هزار تومان کاهش یافته است. بر اساس گفته رییس کل بانک مرکزی عرضه سکه تا رسیدن نرخ آن به یک قیمت تعادلی ادامه خوهد داشت. نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات این هفته ۵/۱۱۱۸ دلار است و نرخ هر دلار آمریکا دیروز در بازار ارز ۹۹۴ تومان گزارش شده است. بر این اساس نرخ هر سکه بهار آزادی بدون حق‌الضرب تقریبا ۲۶۶۸۰۰ تومان است.

عرضه سکه در بازار ادامه می‌یابد

رییس کل بانک مرکزی از تداوم عرضه سکه‌های ضرب شده این بانک در بازار داخلی خبر داد و اعلام کرد شنبه هفته جاری با این اقدام قیمت سکه بهار آزادی تمام ۱۵‌هزار تومان کاهش یافت.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت بازار سکه در ایران گفت: بانک مرکزی با توجه به افزایش قیمت سکه در هفته گذشته در بازار داخلی و خارجی، شنبه هفته جاری اقدام به عرضه سکه در بازار برای رفع اختلاف قیمت‌ها کرده است.

وی تاکید کرد: زمانی که قیمت سکه در بازار داخلی معادل بازار جهانی شود، بانک مرکزی قیمت‌ها و بازار را دستکاری نمی‌کند و اجازه می‌دهد بازار روند عادی خود را طی کند.

بهمنی توضیح داد: بانک مرکزی اواخر هفته گذشته احساس کرد که اختلاف قیمت ۱۷ تا ۲۰‌هزار تومانی قیمت سکه طلا در بازار داخلی و خارجی وجود دارد، ضمن اینکه این بازار با افزایش تقاضا مواجه شده بود.

وی اعلام کرد: برهمین اساس، بانک مرکزی پنج‌شنبه گذشته (با ‌رکورد شکنی قیمت سکه تمام و افزایش قیمت آن به ۲۸۰‌هزار تومان‌) تصمیم گرفت بخش کوچکی از ۵‌میلیون سکه ضرب شده در این بانک را از روز شنبه به بازار عرضه کند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به حد کافی سکه طلا از طریق بانک کارگشایی و صرافی‌ها به بازار عرضه کرده است، اعلام کرد: در پی این اقدام، قیمت سکه بهار آزادی تمام در روز شنبه ۱۵‌هزار تومان نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته کاهش یافت.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه از تداوم عرضه سکه طلا به بازار خبر داد و گفت: میزان عرضه سکه و قیمتی که برای آن تعیین می‌شود، کمتر از روز گذشته خواهد بود.

بهمنی اعلام کرد: تا زمانی که قیمت سکه در بازار داخلی با قیمت جهانی آن تطبیق یابد، عرضه سکه طلای ضرب شده توسط بانک مرکزی در بازار ادامه می‌یابد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بانک مرکزی چرا کل ۵‌میلیون سکه طلای ضرب شده را به بازار عرضه نکرده است، گفت: این میزان سکه برای ورود به بازار بسیار زیاد بود و بازار به سرعت نمی‌توانست ۵‌میلیون قطعه سکه را جذب کند.

در همین حال، علی عادلی مدیرعامل بانک کارگشایی نیز با بیان اینکه تا اطلاع ثانوی حراج سکه‌ها ادامه خواهد داشت، گفت: تعداد سکه‌هایی که به حراج گذاشته می‌شود، مشخص نیست و بستگی به کشش و نیاز بازار دارد.