دنیای اقتصاد - شکل‌گیری حباب قیمت در بازار،‌ بانک‌ مرکزی را به تزریق سکه به بازار وادار کرد؛ رییس کل بانک مرکزی که پیشتر در اوایل ماه جاری از ضرب ۵میلیون قطعه سکه به منظور ذخیره‌سازی و کنترل قیمت خبرداده بود، از تزریق تدریجی سکه به بازار داخلی تا زمان متناسب شدن قیمت آن براساس بازارهای جهانی خبرداد. محمود بهمنی روزپنج‌شنبه در یک گفت وگوی تلویزیونی گفت که براساس قیمت‌های جهانی نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی باید ۲۶۳هزار تومان باشدو قیمت بیش از آن ناشی از جو روانی حاکم بر بازار است. وی افزود: عرضه انواع سکه بهار آزادی از روز شنبه برای متناسب شدن قیمت داخلی آن با قیمت جهانی است و تا زمانی که قیمت سکه در داخل واقعی نباشد، این عرضه ادامه خواهد داشت. بهمنی تصریح کرد که از روز شنبه ۲۳آبانماه با عرضه سکه از افزایش بی‌رویه قیمت آن جلوگیری خواهد شد. ۵میلیون سکه از امروز روانه بازار می‌شود

مسعودرضا طاهری

رییس کل بانک مرکزی در واکنش به افزایش نامتعادل قیمت سکه، از توزیع ۵میلیون سکه از امروز در بازار خبر داد. محمود بهمنی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اعلام این خبر افزود: این میزان سکه به منظور از بین رفتن اختلاف قیمت در بازار عرضه می‌شود. وی اوایل ماه جاری از ضرب ۵میلیون سکه به منظور ذخیره‌سازی و کنترل قیمت در بازار سکه خبر داده بود .بهمنی با اشاره به افزایش قیمت جهانی طلا و به تبع آن افزایش قیمت سکه در بازار داخلی گفته بود: بانک مرکزی ۵میلیون قطعه سکه ضرب کرده است تا چنانچه قیمت سکه به طور کاذب در بازار افزایش یابد، آن را وارد بازار نماید .وی در عین حال تاکید کرده بود که این کار به منزله هدر دادن منابع کشور است. در پی افزایش دنباله دار قیمت طلا در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه نیز قیمت طلا به رکورد تازه‌ای دست یافت. در آغاز معاملات این روز در بازار نیویورک نر خ هر اونس طلا برای تحویل فوری به ۴/۱۱۲۳ دلار رسید و مجددا در ساعت ۱۵ به وقت تهران این میزان به دلیل نوسان ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو و پوند انگلیس تا حد ۱۱۱۶ دلار پایین آمد. انتشار خبر افزایش ۳ دهم درصدی تولیدات صنعتی در منطقه یورو در نوسان ارزش دلار و طلا در روز پنج‌شنبه تاثیرگذار بوده است. به دنبال این نوسانات نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی در ساعات اول معاملات سکه با افزایش شدیدی همراه بود، چنانکه نرخ هر قطعه سکه بهار به حد ۲۸۶هزار تومان در این بازار دست یافت.

نیم سکه ۱۴۰هزار تومان و ربع سکه نیز به نرخ ۷۰هزار تومان در ستون فروش جدول معاملات فعالان بازار ثبت شد. با این حال در ادامه فعالیت روزانه بازار، قیمت سکه بهار آزادی در ساعت ۱۵ این روز با ۶‌هزار تومان سقوط قیمت به ۲۸۰‌هزار تومان رسید که نسبت به قیمت روز چهارشنبه ۴‌هزار تومان افزایش داشت. سکه طرح قدیم در این بازار بعد از ظهر پنج‌شنبه ۲۸۰‌هزار تومان عرضه می‌شد که نسبت به نرخ روز قبل ۳هزارتومان رشد کرد. ربع سکه نیز ۱۰۰۰ تومان ارزان شد.در این روز نرخ جهانی طلا بین ۳/۱۱۰۲ تا ۴/۱۱۲۳ دلار در نوسان بوده است. روزجمعه نیز تا ساعت ۱۴ قیمت طلا در بازارهای جهانی به ۱۱۰۵ دلار رسید. در این ساعت قیمت طلا نسبت به قیمت پایان معاملات روز پنج‌شنبه در مجموع ۴/۳در صد رشد ثبت کرده است. این نوسان ۴/۲درصد به دلیل تضعیف دلار آمریکا و یک‌درصد به دلیل خرید های عمده جهانی طلا در این ۲۴ ساعت صورت گرفته است. در همین ساعت ارزش طلا نسبت به ۳۰ روز گذشته با ۴۳ دلار افزایش تقریبا ۴درصد رشد ماهانه داشته است. در ۳۶۵ روز گذشته نیز ارزش طلا با ۸/۳۷۰دلار افزایش در حدود ۶۴/۵۰درصد رشد سالانه را ثبت کرده است. سخنان اشتراوس کان رییس صندوق بین‌المللی پول در خصوص پیشتازی آسیا در بهبود اوضاع اقتصادی جهان و اعلام خبر افزایش ۴/۰درصدی نرخ رشد اقتصادی اروپا در ۳ ماه سوم سال ۲۰۰۹در روز پنج‌شنبه از جمله دلایل نوسان در نرخ برابری دلار بوده است. عدم شفافیت قیمت‌ها در بازار سکه طی چند روز اخیر بالاخره واکنش مقامات بانک مرکزی را برای مداخله و کنترل قیمت بر انگیخته است. بنا بر گفته رییس کل بانک مرکزی از امروز قرار است ۵میلیون سکه توسط بانک مرکزی به بازار تزریق شود. سال گذشته نیز بانک مرکزی علاوه بر فروش معمول سکه از طریق بانک کارگشایی از طریق شعب منتخب بانک‌های تجارت و سپه نیز سکه می‌فروخت.