مدیرعامل بانک توسعه آسیا با اشاره به انتقال کانون اقتصاد جهانی از غرب به شرق پیش‌بینی کرد دلار تا ۲۰ سال آینده موقعیت خود در ذخایر ارزی جهان را از دست خواهد داد.

به گزارش فارس، مدیر عامل بانک توسعه آسیا با اشاره به حرکت کشورهای آسیایی برای حذف دلار از ذخایر ارزی خود پیش‌بینی کرد این ارز جایگاه خود به عنوان یک ارز بین‌المللی برای ذخیره ارزی را از دست خواهد داد.

بر اساس گزارش چاینا پست، راجات ناگ که در هند سخن می‌گفت؛ افزود: این روند از مدتی پیش آغاز شده است. اقدام هند در خرید ۲۰۰ تن طلای صندوق بین‌المللی پول نشان‌دهنده تصمیم این کشور برای تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی خود است.

چین نیز که بزرگترین تولیدکننده طلا است از سال ۲۰۰۳ ذخایر طلای خود را ۷۶درصد افزایش داده است.

ناگ در ادامه گفت: دلار تا مدتی دیگر منبعی مهم برای ذخایر ارزی باقی خواهد ماند، اما با گذشت زمان بانک های مرکزی جهان به سمت ترکیبی از ارزهای یورو، ین و احتمالا روپیه هند روی می‌آورند. این حرکت با توجه به انتقال مرکز فعالیت اقتصادی از غرب به سمت شرق مسلم و حتمی به نظر می‌رسد.

وی در عین حال گفت: چنین حرکتی نه یکباره، بلکه طی یک دوره ۲۰ تا ۳۰ ساله انجام می‌گیرد.

در حال حاضر ایران جایگاه دلار در ذخایر ارزی خود را به حداقل رسانده و در جهت انجام مبادلات تجاری خود به ویژه فروش نفت خام با ارزهای دیگر اقدام کرده است.

چین و روسیه و برخی دیگر از کشورهای آسیایی نیز علاوه بر کاهش جایگاه دلار در ذخایر ارزی خود مذاکراتی را برای کاهش جایگاه دلار در مبادلات تجاری خود انجام داده اند.

اخیرا نیز خبری نیز در مورد مذاکرات محرمانه برخی کشورهای نفتی با خریداران برای حذف دلار از معاملات نفتی منتشر شد که البته عربستان و روسیه بلافاصله آن را تکذیب کردند.