بازار پول در انتظار تازه‌وارد‌ها

فاطمه بهادری

همزمان با آغاز آذر ماه، ماراتن موسسات مالی و اعتباری برای اخذ مجوز وارد مرحله تازه‌ای می‌شود. این آزمون به جهت تاکید بسته پولی و بانکی سال جاری است که به موسسات و نهادهای بازار غیرمتشکل پولی از جمله تعاونی‌های اعتباری مهلت داده تا نسبت به اخذ مجوز از بانک مرکزی اقدام کنند. در صورتی که موسسات دارای مجوز تطبیق موفق به اخذ مجوز نهایی از بانک مرکزی شوند بازار پولی کشور باید شاهد حضور چند برابری (بیش از سه‌هزار) شعبه نهاد‌های خصوصی در بازار پولی کشور باشد. در حال حاضر مجموع شعب بانک‌های خصوصی کمتر از یک‌هزار شعبه است که در صورت تبدیل موسسات فوق به بانک،شاهد حضور بزرگترین شبکه شعب خواهیم بود. این ظرفیت موجب می‌شود تا بازار پولی خصوصی کشور، به‌رغم حضور بانک‌های خصوصی جدید با شکل تازه‌ای از نوظهورها مواجه شود.به نظر می‌رسد یک ماه نیز فرصت خوبی برای بانک‌های خصوصی حاضر، برای تغییر شیوه رقابت با این تازه‌وارد‌های دارای تجربه باشد.

تعداد موسساتی که دارای مجوز تغییر و تطبیق با مقررات بانک مرکزی است ۱۱موسسه بود که با خارج شدن موسسه سینا از این فهرست، تعداد این موسسات کاهش یافت. موسسات مالی اعتباری قوامین، مهر، انصار، مشیز و ریحانه گستر، مولی‌الموحدین، کارسازان آینده، ثامن‌الائمه، شهر، ایرانیان و عسگریه دارای مجوز اولیه بانک مرکزی هستند.

در میان این موسسات که دارای مجوز تغییر و تطبیق از بانک مرکزی هستند و از سوی بانک مرکزی به عنوان موسساتی که به زودی تبدیل به بانک می‌شوند معرفی شده‌اند، موسسات مالی و اعتباری عسگریه و ایرانیان مجوز ثبت دریافت کرده و پذیره‌نویسی‌شان نیز به زودی انجام می‌شود.

موسسه مالی و اعتباری قوامین نیز در مرحله معرفی به اداره ثبت و پذیره‌نویسی است. این موسسه با هدف کمک به افزایش توان معیشتی و مالی کارکنان ناجا با نام صندوق قرض‌الحسنه ناجا فعالیت خود را آغاز کرد و در تاریخ ۲۰شهریور ماه ۷۹ به موسسه پس‌انداز و قرض‌الحسنه قوامین تغییر نام یافت و گستره فعالیت خود را علاوه بر کارکنان ناجا به آحاد مردم امتداد بخشید .این موسسه در بهمن ماه سال ۱۳۸۳ موفق به دریافت موافقت اصولی از بانک مرکزی برای تبدیل به موسسه مالی و اعتباری شد.

در میان موسسات ده‌گانه‌ای که باید خود را با مقررات بانک مرکزی مطابقت دهند، موسسه انصار برای تبدیل شدن به بانک از شورای پول و اعتبار مجوز دریافت کرده است. اما این موسسه هنوز مجوز پذیره‌نویسی نگرفته است. موسسه انصار دارای ۶۰۰شعبه است که پس از تبدیل شدن به بانک، به عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور وارد بازار پولی کشور می‌شود. در حال حاضر بانک سینا با بیش از ۲۶۰شعبه بزرگترین بانک خصوصی کشور به لحاظ تعداد شعب است.

در حال حاضر مجموع شعب بانک‌های خصوصی کمتر از یک‌هزار شعبه است که در صورت تبدیل موسسات فوق به بانک،چند برابر میزان فوق به مجموع شعب بانک‌های خصوصی افزوده می‌شود.

از میان سایر موسسات نیز موسسه مالی و اعتباری مهر، مولی‌الموحدین، کارسازان آینده، ثامن‌الائمه، مشیز وریحانه‌گستر و میزان نیز در احراز شرایط بانک مرکزی برای اخذ مجوز تبدیل به بانک یا مجوز نهایی تلاش می‌کنند. موسسه مالی و اعتباری مهر به مدیرعاملی شفیع‌زاده متعلق به بنیاد تعاون بسیج است. موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین نیز متعلق به بخش خصوصی است.

موسسه مالی و اعتباری شهر نیز به زودی تبدیل به بانک می‌شود. این موسسه متعلق به کلان شهرهاست. شهرداری تهران در سال‌های گذشته با ایجاد این نهاد مالی و با چشم‌اندازی که بتواند این نهاد را از یک تعاونی اعتباری محدود در درون سازمان به یک بانک معتبر مبدل کند، حمایت خود را از تعاونی اعتباری گسترش داد.

تعاونی اعتباری شهر با هدف تامین نیازهای مالی پرسنل شهرداری، حمایت مالی از پروژه‌های عمرانی و شهری و ارائه انواع خدمات بانکی به مردم در شهر تهران گسترش پیدا کرد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران در تاریخ ۴ خرداد ماه سال گذشته مجوز تبدیل این تعاونی به موسسه مالی و اعتباری را صادر کرد.

موسسه مالی و اعتباری شهر روز دوشنبه۲۱ بهمن ماه ۸۷ در مراسمی‌به صورت رسمی‌ فعالیت خود را آغاز کرده است. این موسسه موافقت برای پذیره‌نویسی و تبدیل به بانک را از بانک مرکزی دریافت کرده است. مدیرعامل این موسسه درخشنده است و سهامداران آن شهرداری‌های کلانشهرها هستند.