آمریکا شعبه «بانک ملت» در مالزی را تحریم کرد. به گزارش ایسنا به نقل از فرانس پرس، وزارت امور خزانه داری ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که واشنگتن زیر مجموعه بانک ملت ایران در کشور مالزی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

وزارت امور خزانه داری آمریکا ادعا کرده است که بانک ملت «جریان انتقال میلیون‌ها دلار برای برنامه اتمی ایران را تسهیل کرده است.» این وزارتخانه می‌گوید که این شعبه در تامین منابع مالی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دست دارد.

این تحریم‌ها همچنین شامل علی دیواندری، رییس بانک ملت، خواهد شد که به گفته آمریکا، «نقش اساسی را در فعالیت‌ها و روند تصمیم‌گیری بانک ایفا می‌کند.»

مقام‌های آمریکا در چند سال اخیر سلسله تحریم‌هایی را علیه سه بانک ایرانی از جمله بانک ملت وضع کردند؛ تحریم روز پنجشنبه، «First East Export Bank»، زیر مجموعه بانک ملت در منطقه «لابوئان» مالزی را مورد هدف قرار داده است.

استوارت لوی، معاون امنیت مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا، در این زمینه مدعی شده است: چنین اقدامی کمک می‌کند که «از یکپارچگی سیستم مالی آمریکا حفاظت شود و این اطمینان به‌وجود آید که بانک‌ها و طرف‌های قرارداد با آنها در سراسر جهان از فعالیت First East Export Bank آگاه شوند.» در ماه اکتبر نیز انگلستان به موسسه‌های مالی دستور داد تا معامله با بانک ملت را به دلیل آنچه ارتباط آن با فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌خواند، متوقف کنند. پیش از این مدیرعامل بانک ملت عنوان کرده بود که «‌محدودیت‌ها خللی بر فعالیت‌های بین‌المللی بانک ایجاد نمی‌کند.»