گروه بازار پول- بهای اقلام سکه بهار آزادی طی یک هفته گذشته بین ۳ تا ۷هزار تومان افزایش یافت. در پی افزایش قیمت جهانی طلا و کسب بالاترین قیمت تاریخی در مرز ۱۱۰۰ دلار، قیمت انواع سکه بهار آزادی با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شد.

روز پنج‌شنبه در ادامه رشد قیمت طلا، سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم هر یک با ۳هزار تومان، نیم سکه با ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت ، به ترتیب ۲۵۸ هزار تومان ،۲۵۹ هزار تومان و ۱۳۱ هزار تومان عرضه شدند. به این ترتیب سکه بهار آزادی در یک هفته گذشته با ۷/۲درصد رشد قیمت در حدود ۷هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد. سکه طرح قدیم نیز با ۳/۲درصد افزایش نزدیک به ۲۵۹ هزار تومان، نیم سکه با ۹/۳درصد رشد قیمت ۵هزار تومان و ربع سکه با ۶/۴درصد افزایش در حدود ۳هزار ارزش افزوده را نصیب خریداران خود کرده‌اند. در این هفته هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۲/۳درصد رشد قیمت بیش از ۳۵۰۰ تومان گران شده است.

در همین هفته هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۳/۴درصد رشد قیمت تا رسیدن به نرخ ۱۰۹۰ دلار روز پنج‌شنبه، بیش از ۴۵ دلار افزایش داشته است؛ البته بالاترین رقم برای طلا در روز چهارشنبه ۱۰۹۷.۵۰ در بازار نیویورک ثبت شده است. روز گذشته بهای جهانی طلا به ۱۰۹۳ دلار در ساعت ۱۵ به وقت تهران رسید. از جمله مهمترین دلایل افزایش قیمت طلا در این هفته فروش ۲۰۰ تن طلا توسط صندوق بین‌المللی پول به هندوستان به ارزش ۸/۶میلیارد دلار بوده است. دلار آمریکا با وجود نرخ بهره صفر تا ۲۵ صدم درصدی، کماکان تحت فشار است؛ اگرچه امکان افزایش آن در آینده دور از انتظار نیست.

روند بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا با رشد قابل توجه شاخص سهام در وال استریت و به تبع آن در بورس‌های اروپایی و شرق آسیا بر افزایش تقاضا فیزیکی برای طلا و نفت افزوده است.شاخص قیمت در سهام صنعتی و انرژی در آمریکا نیز بر این روند صحه گذارده است. از سویی آمار اشتغال در آمریکا طی امروز و فردا اعلام می شود که باید موج جدیدی از نوسان قیمت طلا را در بازار داخل و خارج به انتظار نشست.