دنیای اقتصاد- یک روز پس از اعلام صندوق بین‌المللی پول برای فروش ذخایر طلای خود به هند، تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن افزایش یافته و بهای آن در بازارهای جهانی به رکورد بی‌سابقه‌ای دست یافت. به‌دنبال انتشار این خبر، قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین‌المللی با بیش از ۳۰ دلار افزایش نسبت به روز قبل از آن، به ۱۰۹۱ دلار رسید. در همین حال گزارش دیگری حاکی است، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اعلام افزایش قیمت هر اونس طلا به ۱۰۹۳دلار در بازار جهانی، از افزایش ۴ هزار تومانی قیمت انواع سکه در بازار داخلی در روز گذشته خبر داده است. گزارش خبرنگار ما از بازار غیررسمی ارز نیز حاکی است که دیروز قیمت تمامی ارزهای موجود در این بازار با کاهش همراه بود و بیشترین کاهش قیمت به ارزهای پوند و ین اختصاص داشت. قیمت هر اونس دیروز بیش از ۳۰دلار افزایش یافت

رکورد جدید برای قیمت طلا

گروه بازارپول- بهای طلا در بازارهای جهانی دیروز به رکورد بی‌سابقه‌ای دست یافت. به گزارش خبرنگار ما روز گذشته قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین‌المللی با بیش از ۳۰دلار افزایش نسبت به روز قبل از آن در ساعت ۱۳ به وقت تهران به ۷۰/۱۰۹۰ دلار رسید.

اما پس از ساعتی پایگاه خبری Kitco از افزایش ۳دلاری این فلز گرانبها خبر داد.

نهایتا در ساعت ۳۰/۱۴ بعدازظهر دیروز براساس گزارش این پایگاه خبری، قیمت هر اونس طلا به ۶۰/۱۰۹۲دلار رسید.

خبرگزاری ایسنا هم دیروز گزارش داد یک روز پس از اعلام صندوق بین‌المللی پول برای فروش ذخایر طلای خود به هند تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن افزایش یافته و بهای آن در بازارهای جهانی به رکورد بی‌سابقه‌ای دست یافت. بنابراین گزارش، ثبت رکورد جدید برای بهای طلا در حالی صورت می‌گیرد که صندوق بین‌المللی پول در حدود ۲۰۰ تن طلا را به ارزش شش‌میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار به بانک مرکزی هند فروخته است.

این در حالی است که طرح IMF (صندوق بین‌المللی پول) برای فروش ذخایر طلای خود با دوسال تاخیر در ماه سپتامبر به طور رسمی مورد تایید قرار گرفت و تحلیل‌گران انتظار داشتند، چین خریدار اصلی طلای این صندوق باشد نه کشور هندوستان، به نظر تحلیل‌گران، کشور چین پیش از این قصد داشت تا به ذخایر خارجی خود تنوع بخشد. یک مقام IMF، قیمت طلای فروخته شده به هند را ۱۰۴۵دلار در هر اونس اعلام کرده بود.

بازار داخلی طلا

در همین حال گزارش دیگری حاکی است، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اعلام افزایش قیمت هر اونس طلا به ۱۰۹۳دلار در بازار جهانی از افزایش ۴هزار تومانی قیمت انواع سکه در بازار داخلی در روز گذشته خبر داده است. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با مهر خرید ۲۰۰ تن طلا توسط بانک مرکزی هندوستان از IMF را علت افزایش قیمت هر اونس طلای جهانی اعلام و بالا رفتن مصرف و تقاضا را دلیل خرید این میزان طلا توسط بانک مرکزی هندوستان اعلام کرد.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر احتمال این نوع خرید توسط برخی بانک‌های مرکزی را موجب تشدید افزایش قیمت طلای جهانی عنوان و خاطرنشان کرد: افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی باعث افزایش قیمت طلا و نفت شده است.

وی قیمت هر اونس طلا را ۱۰۹۳ دلار عنوان کرد و ضمن رد احتمال خرید طلا از صندوق بین‌المللی پول توسط بانک مرکزی ایران تاکید کرد: دلیلی برای خرید طلا توسط بانک مرکزی کشورمان وجود ندارد. در همین حال، فعالان بازار طلا، افزایش بهای هر اونس طلا به ۱۰۹۳ دلار در بازار جهانی را رکورد جدید و بی‌سابقه‌ای در این بازار ارزیابی می‌کنند.

خبرگزاری فارس هم ضمن اعلام خبر افزایش قیمت طلا در بازار جهانی از افزایش قیمت انواع سکه و طلا در بازارهای داخلی خبر داد. براساس این گزارش، دیروز با آغاز کار بازار جهانی طلا و افزایش قیمت این فلز گرانبها، قیمت انواع سکه بهار آزادی در بازار داخلی نیز بین یک‌هزار تا ۱۵۰۰ تومان افزایش داشته است.

بازار داخلی ارز

در همین حال گزارش خبرنگار ما از بازار غیررسمی ارز حاکی است: دیروز قیمت تمامی ارزهای موجود در این بازار با کاهش همراه بود. براساس این گزارش دیروز بیشترین کاهش قیمت به ارزهای پوند و ین اختصاص داشت.

پوند انگلیس روز گذشته ۱۵ تومان نسبت به روز قبل از آن کاهش یافت و ین نیز با کاهش ۱۰ تومانی مواجه شد. دلار استرالیا هم دیروز ۱۰ تومان کاهش یافت. روز گذشته یورو نیز ۵ تومان کاهش داشت و دلار آمریکا با یک تومان کاهش، کمترین میزان کاهش قیمت را به خود اختصاص داد. لیر ترکیه هم دیروز با ۷ تومان کاهش قیمت مواجه شد.