سخنگوی وزارت بازرگانی گفت: دومین بانک ایرانی در بلاروس به نام بانک افتخار «Honor Bank» به منظور ارائه خدمات بانکی و مالی با هدف توسعه روابط تجاری ایران و بلاروس به زودی افتتاح می‌شود.

به گزارش فارس، سیدعلیرضا شجاعی با بیان این مطلب که راه‌اندازی این بانک روابط تجاری دو کشور را تسهیل می‌کند، افزود: عملیات تبدیل ارز، صدور ضمانت‌های بانکی، افتتاح حساب برای اشخاص حقوقی و ارائه خدمات بانکی به آنها، هدایت و رهبری وجوه دریافت شده براساس قرارداد وکالت از جمله فعالیت‌های این بانک است.

وی تصریح کرد: این بانک با سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌های رفاه کارگران، صادرات ایران و توسعه صادرات ایران در کشور بلاروس تاسیس و مجوز فعالیت آن از سوی معاون اول رییس هیات مدیره بانک ملی بلاروس (بانک مرکزی بلاروس) صادر شده است. سخنگوی وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: ‌جمهوری اسلامی‌ ایران دارای توانمندی‌های زیادی در تولید و صادرات کالاهای مختلف است و با توجه به انگیزه مسوولان دو کشور، افتتاح این بانک می‌تواند منجر به توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری دوجانبه شود.

وی کشور بلاروس را از اولویت‌های سیاست‌های تجاری ایران اعلام کرد و گفت: از نگاه ما چشم‌انداز روابط تجاری و اقتصادی ایران و بلاروس بسیار روشن بوده، به طوری که حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و بلاروس در خلال سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ به دو برابر افزایش یافته است.

این مقام مسوول رشد میزان سرمایه‌گذاری در بین دو کشور، داشتن رایزن بازرگانی در آن کشور، افزایش برپایی تعداد نمایشگاه‌های ایران و بلاروس در کشورهای یکدیگر و اعزام هیات‌های تجاری میان ایران و بلاروس را از عوامل موثر در افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور برشمرد و افزود: به طور قطع افتتاح این بانک تاثیر به سزایی در ایجاد فضای مناسب برای گسترش مناسبات بازرگانی و توسعه همکاری‌ها و نحوه ارائه تسهیلات تجاری به صادرکنندگان خواهد داشت.

شجاعی از به‌کار‌گیری مدیران ایرانی در بدنه اجرایی بانک مذکور خبر داد و تاکید کرد: بانک مستقل ایرانی «Honor Bank» در کشور بلاروس اواخر آبان ماه سال جاری به صورت رسمی‌ افتتاح خواهد شد.