شورای عالی بیمه در جلسه اخیر خود با واگذاری اختیار تعیین نرخ‌های حق بیمه رشته‌های آتش‌سوزی واحدهای مسکونی و واحدهای غیرصنعتی و رشته مهندسی به شرکت‌های بیمه موافقت کرد. به گزارش روابط‌عمومی‌بیمه مرکزی‌ جمهوری اسلامی‌ایران، شورای عالی بیمه در مرحله دوم برنامه اصلاح نظام تعرفه بازار بیمه کشور، با آزادسازی نرخ حق بیمه رشته‌های آتش‌سوزی واحدهای مسکونی و غیرصنعتی و همچنین بیمه مهندسی موافقت کرد. در مرحله دوم تلاش شده علاوه بر رشته‌های مهندسی که گروه معینی از بیمه‌گذاران را در برمی‌گیرد، رشته‌هایی که عمدتا بیمه‌گذاران آنها اشخاص حقیقی و عموم مردم هستند نیز انتخاب شود. رشته بیمه آتش‌سوزی غیرصنعتی و مسکونی دارای این خصیصه است و با افزایش رقابت، بازار این رشته توسعه بیشتری می‌یابد. براساس تصمیم شورای عالی بیمه، اختیار تعیین نرخ حق بیمه رشته بیمه آتش‌سوزی برای موارد غیرصنعتی و مسکونی و خطرات تبعی آن به جز زلزله به طور کامل به شرکت‌های بیمه واگذار شد. در زمان حاضر حدود ۱۲‌میلیون ساختمان مسکونی شهری و پنج‌میلیون ساختمان روستایی در کشور وجود دارد که طبق آمار حدود یک‌میلیون و یکصد‌هزار آن دارای پوشش بیمه‌ای است.

متناسب با این تصمیم، نرخ و شرایط رشته مهندسی آزاد و تعیین آن به شرکت‌های بیمه واگذار شد. به‌منظور امکان نظارت بر نحوه تعیین نرخ و شرایط رشته مهندسی در شرکت‌های بیمه مقرر شد، شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه‌های بالاتر از ۷۰۰‌میلیارد ریال خود را به اطلاع بیمه مرکزی ‌جمهوری اسلامی‌ایران برسانند.

یادآور می‌شود این رشته به دلیل ماهیت متفاوت و منحصر به فرد هر ریسک، فاقد تعرفه مصوب شورا بوده و پیش از این، اختیار تعیین نرخ و شرایط رشته مهندسی تا سقف محدودی به شرکت‌های بیمه واگذار شده بود (برای شرکت‌های بیمه دولتی تا سقف ۵۶۰‌میلیارد ریال و برای شرکت‌های بیمه خصوصی متناسب با سرمایه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰‌میلیارد ریال)و برای صدور بیمه‌نامه‌هایی به ارزش بیشتر از سقف‌های فوق، باید نرخ و شرایط آن را مورد به مورد از بیمه مرکزی استعلام می‌کردند.