معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: سامانه اعتبارسنجی طی مهرماه سالجاری بیش از ۲۳۵‌هزار گزارش اعتباری برای بانک‌های دولتی تولید کرده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان آبان ماه به بیش از ۵۰۰‌هزار گزارش افزایش یابد. اصغر ابوالحسنی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا»، در ارتباط با فعالیت شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، اظهار کرد: اعتبارسنجی مشتریان بانکی یک ضرورت برای نظام بانکی به حساب می‌آید که در اکثر کشورهای دنیا اجرا شده است.

وی با اشاره به مشکلات فعلی نظام بانکی کشور، گفت: طولانی شدن فرآیند بررسی پرونده‌های بانکی، روند طولانی ارائه تسهیلات و مطالبات معوق، نظام بانکی را بر آن داشت که برای بهبود وضعیت موجود راهکاری بیندیشد.

معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد مزایای اجرای چنین طرحی، بیان کرد: رضایتمندی اجتماعی از خدمات بانکی، افزایش سرعت بررسی درخواست‌ها و اعطای تسهیلات، دقت در ارائه تسهیلات، عدالت در خدمات اعتباری و تسهیل در دسترسی به تسهیلات از جمله مزایای استفاده از این طرح به شمار می‌رود. به گفته ابوالحسنی، شکل‌گیری و اجرای کامل این سامانه معمولا در دنیا زمان‌‌بر می‌باشد که با توجه به حمایت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی از این طرح، این فرآیند در ایران با سرعت مناسبی در حال تحقق است.

وی با اشاره به پیش‌ نیازهای اجرای این سامانه، تصریح کرد: وجود کدملی واحد برای همه افراد که از سال گذشته اجباری شد، از جمله پیش‌نیازهای این سامانه است که خوشبختانه در حال تکمیل می‌باشد. معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: خطوط ارتباطی پرسرعت و سیستم یکپارچه بانکی از جمله پیش‌نیازهای دیگر این سامانه محسوب می‌شود.