بالا رفتن بی‌دلیل قیمت سهام به نفع بیمه البرز نیست

مدیرعامل بیمه البرز با تاکید بر سودآوری و موفق بودن بیمه البرز گفت: بالا رفتن بی‌دلیل هر سهم تا این حد درست نیست.

ابراهیم امین در گفت‌وگو با فارس در خصوص اصلاح اساسنامه شرکت اظهار کرد: شرکت بیمه البرز برای برگزاری مجمع سالانه مشغول هماهنگی لازم برای اصلاح اساسنامه بین بیمه مرکزی و بورس است که پس از تایید هر دو در مجمع پیشنهاد خواهد شد.

وی درباره زمان برگزاری مجمع سالانه بیمه البرز افزود: در انتظار نهایی شدن گزارش‌ها در خصوص اصلاح اساسنامه و افزایش سرمایه هستیم که باید برای مجمع آماده شود و پس از آماده‌سازی آن زمان برگزاری مجمع مشخص می‌شود.

بالا رفتن قیمت هر سهم به دلیل عدم آشنایی بازار با بیمه است

مدیرعامل بیمه البرز گفت: قیمت هر سهم را فعالان بازار تعیین می‌کنند و برای من روشن نیست، چرا فعالان دید مثبتی برای یک سهم دارند. شرکت‌های بیمه‌ای چون ریسک پذیر هستند و خسارت‌هایی غیرقابل پیش‌بینی را می‌پردازند چنین دید خوش‌بینانه‌ای نسبت به سهام شرکت ندارند.

امین تصریح کرد: بازار سهام دلایل خود را دارد، ولی صورت‌های مالی و سود ‌و زیان شرکت روشن است و فعالان باید بر اساس آمار و عملکرد مالی شرکت خرید و فروش سهم را انجام دهند. ما در خرید و فروش سهام شرکتمان دخالتی انجام نمی‌دهیم و فکر می‌کنیم بازار تحلیل‌هایی دارد که بخشی از آن به دلیل عدم آشنایی با بیمه باشد، زیرا اولین بار است که سهام یک شرکت‌بیمه‌ای عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تحلیلی نسبت به این افزایش قیمت در یک سهم ندارد، بیان کرد: این امکان وجود دارد بحث یارانه‌ها باعث شده باشد سهام بعضی از شرکت‌ها افت کرده باشد و سهام بانک‌ها و بیمه‌ها مطلوب جلوه کند.

مدیرعامل بیمه البرز با تاکید بر اینکه شرکت بیمه البرز شرکتی موفق و سودآور است، اظهار کرد: قیمت هر سهم حدی دارد و باید با برآورد بازده آینده شرکت همخوانی داشته باشد. باید توجه کرد هیچ‌کسی بدون داشتن بازده مناسب سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

بازار سرمایه یک بازار غیرمنطقی است

امین در پاسخ به اینکه آیا بالا رفتن قیمت هر سهم به این شکل درست است یا خیر، گفت: نظر شخصی من این است بالا رفتن قیمت هر سهم تا این حد و آن هم بی‌دلیل درست نیست. بر این اساس قیمت ۱۰۰۰ تومانی هر سهم شرکت باید حداقل ۲۰درصد بازدهی داشته باشد که در صورت‌های مالی ارائه شده بیمه البرز چنین چشم‌اندازی دیده نشده است.

وی با اشاره به اینکه شخصا چنین پیش‌بینی نسبت به قیمت سهام شرکت نداشتم، افزود: از این بازار غیرمنطقی سهام بعید نیست که قیمت را بالاتر ببرد، زیرا پول‌های سرگردان زیادی وجود دارد. بیمه البرز شرکتی با عملکرد بسیارخوب و شفاف و با آینده قابل قبول است، ولی باید توجه کرد که هر چیزی یک چارچوب مشخصی دارد.

مدیرعامل بیمه البرز گفت: برخی از فعالان بازار سرمایه این تصور را دارند که این شرکت به دلیل موفقیت و شفافیتی که دارد ارزش ذاتی بالایی برای آن ارزیابی می‌کنند. دلیل چنین تحلیلی را نمی‌دانم. این امکان وجود دارد، چون این شرکت یکی از بهترین عرضه‌ها بوده قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند.

بالا رفتن قیمت هر سهم به نفع شرکت نیست

امین در خصوص منافع بالا رفتن قیمت سهام شرکت بیان کرد: افزایش قیمت هر سهم برای شرکت خوب نیست، زیرا باید پاسخگوی سهامداران بوده و آنها را راضی نگه‌دارد. بنابراین زمانی که سرمایه‌گذاران سهام را به قیمت‌های بالا می‌خرند توقع سود بالا دارند، ولی شرکت نمی‌تواند بیش از ظرفیت‌هایی که وجود دارد پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی زمانی که سهامداران سود خوبی دریافت نکنند امکان دارد سهام خود را واگذار کنند. این شرایط به نفع شرکت نخواهد بود. بالا رفتن و پایین آمدن بی‌دلیل قیمت‌ سهام شرکت مطلوب نبوده، ولی هیچ‌کدام در اختیار و کنترل شرکت نیست.