وعده رییس کل بانک مرکزی برای کاهش و تک رقمی شدن نرخ تورم محقق نشد. به گزارش ایلنا، اولین وعده‌ای که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی هنگام تصدی ریاست بانک مرکزی به مردم داد، کاهش نرخ تورم بود؛ درحالی که با گذشت بیش از یک سال و دو ماه از این وعده، براساس آخرین گزارش‌های رسمی نرخ تورم همچنان دو رقمی است و با تورم تک رقمی فاصله دارد.

بر اساس این گزارش، میانگین تورم در سال ۱۳۸۷ و براساس گزارش بانک مرکزی ۲/۲۴‌درصد اعلام شده که تورم ۱۲ماهه منتهی به اسفند ۱۳۸۷ معادل ۵/۲۵‌درصد است. این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم ۱۲ماهه منتهی به شهریور ماه سال جاری ۵/۱۸‌درصد است؛ این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی در آخرین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود به خبرنگاران گفت که نرخ تورم نقطه به نقطه شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳/۹‌درصد کاهش یافته است.

اعلام نرخ تورم نقطه‌ای در شرایطی صورت می‌گیرد که معاون اقتصادی وی؛ یعنی حسین قضاوی اخیرا اعلام کرد که در محاسبات اقتصادی تورم نقطه‌ای معنا ندارد. با این حال با وجودی که بانک مرکزی اصرار دارد که نرخ تورم کاهش یافته اما شیب منحنی تورم در حال تثبیت است، چه آنکه نرخ تورم ۱۲ ماهه که نشانه فشار هزینه‌ای مصرف‌کننده است، همچنان بالا است و به ۵/۱۸‌درصد رسیده؛ هرچند نسبت به نرخ ۴/۲۵ اسفند ۸۷ معادل ۹/۶‌درصد کاهش داشته است.

محمود بهمنی همچنین در ابتدای سال جاری و هنگام تشریح بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی عنوان کرده بود که «اگر ما وعده دادیم نرخ تورم در سال ۸۸ تک‌رقمی می‌شود، در آن صورت نرخ سود را هم تک‌رقمی خواهیم کرد و اگر تورم بالا رود، نرخ سود را افزایش می‌دهیم» با این حال نه تنها این وعده محقق نشد، بلکه براساس گزارش بیزینس مانیتور از چشم‌انداز ۱۰ ساله اقتصاد ایران، نرخ تورم تک‌رقمی در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ محقق خواهد شد؛ زیرا بی‌تردید هدفمند کردن یارانه‌ها رویای تورم تک رقمی برای رییس کل خوش‌بین بانک مرکزی را محقق نخواهد کرد.

افزایش نرخ تورم با اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها

قضاوی گفت: هیچ کس منکر افزایش نرخ تورم در پی اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‏ها نیست.حسین قضاوی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج در خصوص تاثیر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بر نرخ تورم اظهار داشت: لایحه هدفمند کردن یارانه در یک مقطع زمانی، جهش قیمتی را به دنبال خواهد داشت.وی با بیان این که این جهش قیمتی ناشی از سیاست جدید اتخاذ شده در اقتصاد کشور است، گفت: هیچ کس منکر تاثیر اجرای این لایحه بر افزایش نرخ تورم نیست.معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‏ها، وضعیت جدیدی است و جهش قیمتی خاصی را به همراه دارد. وی در خصوص نرخ تورم ناشی از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‏ها گفت: برآوردهای مختلفی در خصوص جهش قیمتی اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها وجود دارد.قائم مقام سابق بانک مرکزی گفت: پیش‌بینی ما این است که با حفظ شرایط موجود، نرخ تورم در ماه‏های آینده روند کاهنده داشته باشد.