دنیای اقتصاد- واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش جدید خود از کاهش نرخ تورم ایران به ۸/۱۶درصد در سال جاری خبر داده و پیش‌بینی کرد که در سال ۱۳۹۳ تورم تک رقمی برای کشور به ثبت برسد. اکونومیست تورم ایران در سال گذشته را ۵/۲۵درصد اعلام و عنوان کرد که این شاخص در سال جاری به ۸/۱۶درصد کاهش خواهد یافت. اکونومیست خبر داد

نرخ تورم درایران سال ۹۳ تک رقمی می‌شود

واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش جدید خود از کاهش نرخ تورم ایران به ۸/۱۶درصد در سال جاری خبر داده و پیش‌بینی کرد که در سال ۱۳۹۳ تورم تک رقمی برای کشور به ثبت برسد.

به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه اکتبر۲۰۰۹ خود همچون گزارش پیشین نرخ تورم ایران در سال گذشته را ۵/۲۵درصد برآورد و عنوان کرد که این شاخص در سال جاری به ۸/۱۶درصد کاهش خواهد یافت.

به نوشته اکونومیست، آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران نشان می‌دهند که در سال مالی ۲۰۰۸ میانگین نرخ تورم ایران به ۵/۲۵درصد رسیده است که از تورم ۱/۱۷درصدی ثبت شده در سال پیش از آن افزایش زیادی را نشان می‌دهد. همچنین به اعتقاد اکونومیست گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که قیمت اقلام و خدمات ضروری در ایران افزایش زیادی یافته و هزینه‌های وارداتی هم در حال رشد است.

با توجه به اینکه احتمال دارد سیاست مالی دولت همچنان توسعه‌ای باقی بماند، انتظار می‌رود فشارهای تورمی طی سال‌های آینده همچنان وجود داشته باشد و قیمت کالاها اگرچه کاهش یافته، اما در سطح بالایی باقی بماند.

بنابراین اکونومیست پیش‌بینی می‌کند که تداوم روند نزولی، نرخ تورم ایران در سال ۸۹ را به ۱۴‌درصد خواهد رساند که این شاخص طی سال‌های ۱۳۹۰ و۹۱ به ترتیب معادل ۵/۱۲ و ۳/۱۱درصد خواهد بود. در همین حال انتظار می‌رود که در سال ۱۳۹۲ تورم ۵/۱۰درصدی برای کشور به ثبت برسد.

به اعتقاد اکونومیست در سال ۱۳۹۳ تورم ایران تک رقمی شده و به ۹درصد می‌رسد.

این در حالی است که موسسه بیزینس مانیتور در گزارش جدید خود طی اقدامی جالب توجه پیش‌بینی کرد که نرخ تورم ایران در سال جاری به۱۰درصد کاهش خواهد یافت.

بیزینس مانیتور در گزارش سه ماهه سوم ۲۰۰۹ خود نرخ تورم ایران در سال گذشته را به طور میانگین ۵/۲۵درصد برآورد و اعلام کرد که انتظار می‌رود این نرخ در سال جاری به ۱۰‌درصد برسد.

این موسسه در گزارش خود آورده است که آمارهای اخیر بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم حکایت دارد و بیزینس مانیتور نیز در همین راستا پیش‌بینی خود در خصوص نرخ تورم در ایران را کاهش داده و انتظار دارد که در سال ۸۸ شاخص مصرف‌کننده به طور میانگین رشد ۱۰‌درصدی داشته باشد که با اندکی افزایش این نرخ در سال ۸۹ معادل ۵/۱۰‌درصد خواهد بود.

بیزینس مانیتور همچنین برای سال ۱۳۹۰ نرخ تورم ۵/۱۱‌درصدی را پیش‌بینی کرده و اعلام کرده است با تداوم روند صعودی این شاخص در سال ۱۳۹۱ برابر با ۱۲‌درصد خواهد بود و سال ۱۳۹۲ سالی است که نرخ تورم ایران نسبت به سال پیش آن تغییری نکرده و همچنان در سطح ۱۲‌درصد باقی خواهد ماند.