موسسه بنکر با اشاره به ارتقای قابل توجه چند بانک ایرانی در رده‌بندی ۱۰۰۰ بانک بزرگ جهان نوشت: بانک‌های ایران تا حدودی از بحران مالی جهان در امان مانده‌اند.

به گزارش فارس موسسه مطالعاتی بنکر طی گزارشی از رده‌بندی بانک‌های جهان در مورد نظام بانکی ایران نوشت: بانک‌های ایران تا حدودی از بحران مالی جهان در امان مانده‌اند.

بر اساس این گزارش در حالی که بانک‌های کشورهای توسعه یافته با زیان‌های شدید طی سال گذشته مواجه شده‌اند، سود حاصل از فعالیت بانک‌های ایران افزایش یافته یا ثابت باقی مانده است.

بانک‌های ایران با ۲۳۵میلیارد دلار دارایی سهم ۵/۳۷درصدی در نظام بانکداری اسلامی در جهان دارند.

بر اساس گزارش بنکر دارایی‌های بانک‌های اسلامی در ایران بیش از دارایی بانک‌های اسلامی در کل جهان است.

بانک ملی با ۴۸میلیارد دلار دارایی در رتبه نخست بانکداری اسلامی در جهان قرار دارد. بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، سپه و کشاورزی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.این گزارش در ادامه به افزایش قابل توجه دارایی بانک‌های ایران در سال ۲۰۰۹ اشاره کرده است که در این زمینه بانک صادرات بیشترین افزایش درآمد را داشته است.دارایی‌های بانک صادرات با ۳۲درصد افزایش به ۴۳میلیارد دلار رسید.

بانک مسکن نیز سودآورترین بانک در میان بانک‌های ایران گزارش شده به طوری که سود یک ساله این بانک به ۴۱۸میلیون دلار رسیده است. بانک خصوصی پاسارگاد نیز بیشترین رشد سود را داشته است، سود این بانک با ۹/۹۴درصد افزایش به ۱۸۷میلیون دلار رسید. بر اساس گزارش بنکر در میان بانک‌های ایرانی بانک توسعه صادرات ایران بیشترین ارتقای رتبه در میان ۱۰۰۰ بانک جهان را داشته و با جهش ۵۷۹ پله‌ای از رتبه ۸۶۷ در سال گذشته به رتبه ۲۸۸ در سال جاری ارتقا پیدا کرده است.

بانک‌های صادرات، ملی، صنعت و معدن، پاسارگاد نیز بیشترین افزایش رتبه در میان ۱۰۰۰ بانک بزرگ جهان را داشته‌اند.

موسسه بنکر در پایان گزارش خود به چالش‌های پیش روی نظام بانکی ایران اشاره کرده و کاهش قیمت نفت را از جمله این چالش‌ها دانسته، در عین حال تاکید کرده رشد منظم بخش مالی اسلامی چشم‌انداز خوبی را برای نظام بانکی ایران به نمایش گذاشته است.