حجم زیادی از بودجه عمرانی‌امسال، پرداخت می‌شود

عکس: نگار متین‌نیا

قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران گفت: دولت طی ماه‌های آینده حجم زیادی از نقدینگی مربوط به بودجه‌های عمرانی سال جاری را به پروژه‌های در دست ساخت اهدا خواهد کرد. «حمید پورمحمدی» روز گذشته طی سخنانی در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت پروژ افزود: دولت ۲۲هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای سال ۸۸ در نظر گرفته که تاکنون حدود هشت هزار میلیارد تومان آن هزینه شده و مابقی نیز تا پایان امسال برای اجرای پروژه‌ها هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۹۶درصد از بودجه عمرانی سال ۸۷ جذب شده است، گفت: حدود ۱۱هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی سال‌جاری از حساب ذخیره ارزی تامین خواهد شد. پورمحمدی تاکید کرد: تامین مالی پروژه‌ها به غیر از بودجه دولتی باید توسط بازار سرمایه تامین شود که در زمان حاضر حدود ۶۰‌درصد این سرمایه‌ها توسط بانک‌های کشور پرداخت می‌شود.

وی گفت: بانک مرکزی سال گذشته همزمان با بحران جهانی اقتصاد حدود ۶۰هزار میلیارد ریال برای تامین سرمایه پروژه‌های کشور اختصاص داد تا این بحران تاثیری در اجرای پروژه‌ها نداشته باشد. وی در خصوص اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه کشور افزود: طبق اصل ۴۴، فعالیت‌های اقتصادی در کشور به سه بخش تقسیم شده که در مهمترین آن دولت موظف است تا پایان سال‌جاری بسیاری از تصدی‌گری‌ها را به بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ها واگذار کند و تحت هیچ شرایطی در آنها حضور نداشته باشد. قائم مقام بانک مرکزی گفت: دولت موظف است تا پایان سال ۹۳ سهم خود را در ۳۱۳ بنگاه دولتی همچون صنایع بزرگ، بانک‌ها، بیمه‌ها و بسیاری از شرکت‌های بزرگ دولتی به ۲۰درصد کاهش دهد؛ اما ۵۱ بنگاه دیگر را که برای کشور استراتژیک و مهم است، حفظ کند. وی یکی دیگر از اهداف مهم اصل ۴۴ و برنامه پنجم توسعه را دستیابی بخش تعاون به سهم ۲۵درصدی در اقتصاد ملی عنوان کرد. وی گفت: دولت پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ تاکنون ۳۵ آیین‌نامه و چهار لایحه را برای رسیدن به اهداف مورد نظر به تصویب رسانده است. پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت پروژه با محوریت مدیریت پروژه در شرایط دشوار روز دوشنبه با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از مدیران ارشد سازمان‌های پروژه محور دولتی و خصوصی در تهران گشایش یافت. در این همایش دو روزه یکصد سخنران به ارائه مقاله خواهند پرداخت و چندین کارگاه آموزشی برای شرکت‌کنندگان برپا خواهد شد. همچنین در مراسم افتتاحیه این همایش مسوولان برگزاری همایش بین‌المللی مدیریت پروژه، نخستین تندیس «سیمین» پروژه برتر سال ۸۸ ایران را به شرکت ایرانسل اهدا و از هفت شرکت دیگر با اهدای تقدیرنامه «تعالی مدیریت پروژه» تقدیر کردند.