ماموریت جدید بیمه ایران برای تامین سرمایه مسکن

لیلا اکبرپور - سال‌ها است در تمامی مراجع رسمی از مجلس گرفته تا وزارتخانه و موسسات بخش‌خصوصی صحبت از مشکل و گرانی مسکن بوده و محال است روزنامه یا مجله‌ای را باز کنید که در آن راجع به گرانی مسکن و.... اجاره‌بهای آن چیزی نوشته نشده باشد، یا طی هفته‌ای که می‌گذرد مسوولی راجع به این موضوع مصاحبه‌ای نداشته و خلاصه از سوی صاحبنظران و دست‌اندرکاران راه‌های مختلفی برای عرضه هرچه بیشتر مسکن پیشنهاد نشده باشد، اما در مقابل هیچ‌یک از مسوولان تاکنون به عنوان یک راه‌حل مهم توجهی به ذخایر و اندوخته‌های بیمه‌ای چه در سیستم بیمه‌های بازرگانی و چه در سیستم بیمه‌های تامین‌اجتماعی نداشته‌اند.

اما هفته گذشته در مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت بیمه ایران، رییس‌کل بیمه مرکزی از نقش‌آفرینی جدید بیمه ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

فرشباف ماهریان ضمن اعلام تدوین برنامه‌های کلیدی تنظیم بازار بیمه کشورمان، در قالب برنامه طرح تحول صنعت بیمه که به تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز رسیده است خاطرنشان کرد: ماموریت جدیدی برای بیمه ایران تعریف شده است تا این شرکت با توجه به ذخایر قابل‌توجهی که دارد در پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری از جمله توسعه ساخت‌وساز در کشور مشارکت نماید.

فرشباف با بیان اینکه مذاکرات با شرکت توسعه عمران و بررسی پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری آن آغاز شده است ادامه داد: بیمه ایران با استفاده از قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند در راستای اهداف دولت در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

از آنجا که بحث تامین مسکن یک مطلب مهم در جامعه امروزی است این مسوولیت جدید بیمه ایران می‌تواند تحولی عظیم در بیمه‌های زندگی ایجاد نماید.

زیرا طبقات متوسط به پایین اجتماع به مشکل کمبود مسکن و بالا بودن نرخ اجاره‌بها مبتلا هستند و از سویی بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌درصدد توسعه بیمه‌های عمر به خصوص عمر متصل به پس‌انداز در کشور هستند.

بنابراین بدون تردید بهترین راه، ایجاد مسکن برای خریداران بیمه‌های عمر با استفاده از ذخایر شرکت‌های بیمه‌ای است.

درصد بالایی از آحاد مردم تحت‌پوشش بیمه‌های اجتماعی و انواع بیمه‌های بازرگانی هستند که موسسات بیمه‌گر می‌توانند از محل وجوه حق بیمه تا حدی که مقررات فنی اجازه می‌دهد به امر ایجاد مسکن برای آن دسته از بیمه‌شدگان خود که مسکن ندارند بپردازند و بهای آن را در بلندمدت دریافت کنند.

شرکت‌های بیمه بازرگانی می‌توانند برای بیمه‌شدگان عمر خود اقدام به برنامه خانه‌سازی کنند و به جای وعده پرداخت سرمایه از پیش تعیین‌شده، نوید خانه‌دار شدن را بدهند. به این ترتیب ضمن افزایش تعداد خریداران انواع بیمه‌های عمر مردم دیگر سرمایه خریداری شده سال‌های آتی را با نرخ تورم و انواع سود‌های بانکی و اوراق مشارکت نمی‌سنجند و یقین دارند در مقابل پرداخت اقساط بلندمدت بیمه‌های عمر، ضمن تحت‌پوشش

بودن بیمه حوادث در پایان دوره قرارداد، خانه‌ای از خود خواهند داشت.

در این خصوص موضوع مورد بحث یعنی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در امر مسکن از دید بیمه مرکزی ایران و شورای‌عالی بیمه در سال‌های دور از نظر دور نمانده است و در آیین‌نامه شماره ۱۲ مصوب شورای‌عالی بیمه که راجع به سرمایه‌گذاری موسسات بیمه است، این موضوع مورد حمایت قرار گرفته است، دیگر این وظیفه شورای‌عالی بیمه است که یک بار دیگر زمینه را برای تنوع سرمایه‌گذاری بیمه‌گران فراهم کند و شرکت‌های بیمه نیز در اندیشه برنامه‌ریزی اصولی برای گسترش بیمه‌های زندگی در کشور باشند.

به نظر می‌رسد مسوولان جدید بیمه مرکزی به این مساله پی برده‌اند که دیگر زمان آن رسیده تا ابزارهای جدیدی برای تامین منافع مشترک بیمه‌گر، بیمه‌گذار و سهامدار تعریف شود.

بیمه ایران که امروز تنها بیمه بازرگانی دولتی است همان طور که در بحث توزیع ریسک‌های سنگین لیدر کنسرسیوم است و در زمان قبولی اتکایی از بیمه‌های داخلی در راس

هرم قرار دارد می‌تواند با تدوین برنامه‌ای اصولی همان نقشی را که دولت و نهاد نظارتی بیمه مرکزی از او انتظار دارند به درستی ایفا نماید تا ضمن رونق بازار مسکن سهم بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری بالاخره از پرتفوی بازار بیمه کشورمان فراتر از ۶درصد برود.