بهمنی: دنبال رکود نیستیم

عکس: آکو سالمی

رییس کل بانک مرکزی از اختصاص ۵۰‌درصد تسهیلات بانکی برای بنگاه‌‌های زودبازده و انتصاب سیدحمید پورمحمدی به عنوان قائم‌مقام بانک مرکزی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تاکید کرد: اگر قرار بود به دنبال رکود باشیم، هرگز اجازه افزایش نقدینگی را نمی‌دادیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص تدابیر بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسانات قیمت سکه در بازار گفت: افزایش قیمت سکه و طلا ناشی از افزایش قیمت جهانی طلا است و ناشی از بازار داخلی نیست.

افزایش قیمت سکه ناشی از بازار جهانی

وی افزود: قیمت حدود ۲۳۸‌هزار تومان سکه تمام ناشی از افزایش قیمت جهانی است و اگر قیمت سکه بخواهد به صورت کاذب افزایش یابد، بانک مرکزی به حد کافی سکه ضرب کرده است که آن را وارد بازار می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون لزومی‌ به ورود سکه زیاد به بازار وجود ندارد، زیرا این قیمت واقعی است و اگر بخواهیم قیمت را کاهش دهیم تنها ذخایر کشور را در جیب عده‌ای ریخته‌ایم، به همین دلیل چنین کاری را نکردیم.

بهمنی افزود: اگر هم‌اکنون قیمت غیرمتعال باشد، چنین کاری را خواهیم کرد.

رکود را انتخاب نکردیم

بهمنی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بانک مرکزی برای مقابله با تورم، رکود را انتخاب کرده است، اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد، نقدینگی افزایش یافته است. بر همین اساس، اگر قرار بود به دنبال رکود باشیم، هرگز اجازه افزایش نقدینگی را نمی‌دادیم.

پورمحمدی به بانک مرکزی می‌آید

وی در مورد پاسخ به سوال دیگر خبرنگار در مورد جایگزینی سید حمید پورمحمدی به جای حسین قضاوی به عنوان قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: قضاوی از همکاران خوب ما هستند و ممکن است جابه‌جایی صورت گیرد، ولی این موضوع امری عادی است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: قائم‌مقامی ‌پورمحمدی فعلا در حد صحبت است و هنوز محقق نشده است.

۵۰‌درصد تسهیلات بانکی برای بنگاه‌‌های زودبازده

بهمنی در مورد عدم ابلاغ دستور‌العمل پرداخت تسهیلات به بنگاه‌‌های زودبازده گفت: دستورالعمل مربوط به سال‌های ۸۷، ۸۶ و ۸۵ ابلاغ شده و در این ارتباط یک نامه عمومی‌ به بانک‌ها ارسال کرده‌ایم که کل تسهیلاتی که از این سال‌ها مانده از این به بعد می‌توانند در سال ۸۸ بپردازند.

وی ادامه داد: آنچه را بانک‌ها در سال ۸۸ می‌پردازند به بانک‌ها ابلاغ شده است که ۵۰‌درصد تسهیلاتشان را به بنگاه‌‌های کوچک و زودبازده بپردازند.

تکلیف مدیرعامل جدید بانک صادرات

رییس کل بانک مرکزی درباره اینکه چه زمانی مدیرعامل بانک صادرات تعیین خواهد شد؟ اظهار داشت: مجمع این بانک مدیرعامل را تعیین می‌کند و اگر بخواهد مدیرعامل جدیدی برای این بانک تعیین شود، صاحبان سهام باید نظر دهند و به زودی مدیرعامل این بانک تعیین خواهد شد.

تورم مهمتر از حذف صفرهای پول ملی

بهمنی در مورد حذف سه صفر از واحد پولی خاطرنشان کرد: این امر در جریان است و به این نتیجه رسیده‌ایم که سه صفر از واحد پولی حذف شود، اما به اندازه‌ای قابل اهمیت نیست که بر کاهش یا افزایش تورم تاثیر بگذارد. رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: اما در نظر داریم که میانگین تورم راکاهش دهیم و میانگین تورم به زیر ۲۰ قرار گیرد و تعادلی در تورم ایجاد شود تا این کار بتواند قابلیت اجرایی داشته باشد.

حذف سه صفر پول ملی پس از اجرای طرح تحول

وی بیان کرد: در صورت اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی، قیمت‌ها بالا می‌رود، اما برنامه اجرایی برای این موضوع نیز داریم و پس از اجرای طرح تحول، حذف سه صفر اجرایی می‌شود.

افزایش نرخ تورم با کسری بودجه و آزادسازی قیمت‏ها

رییس کل بانک مرکزی از افزایش نرخ تورم در پی کسری بودجه دولت و آزاد‌سازی قیمت‏ها خبر داد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج با اشاره به کاهش نرخ تورم طی ماه‏های گذشته اظهار داشت: کسری بودجه دولت و آزاد‌سازی قیمت‏ها، قطعا بر نرخ تورم تاثیر می‏گذارد و افزایش قیمت‏ها را به همراه دارد.

وی با بیان این که هرگز نمی‏توان نرخ سودی پایین‌تر از نرخ تورم داشت، گفت: نرخ تورم به علاوه نرخ سود مورد انتظار و نرخ ریسک، نرخ سود تسهیلات را تشکیل می‏دهد و کمتر از این نرخ، نرخی بی‌معنا خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از بانک‏ها انتظار داریم در شرایط فعلی ارزش خدمات بانکی خود را دریافت کنند تا سودآوری بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آینده، بانک‏ها کارمزد واقعی خود را دریافت می‏کنند.

وی به تجربه کشور انگلیس در این زمینه اشاره کرد و گفت: طی سال‏های گذشته، کشور انگلیس ۳۵‌درصد از درآمد خود را از راه سود خدمات و ۶۵‌درصد مابقی را از راه سود تسهیلات به دست می‏آورد. بهمنی اذعان داشت: این درحالی است که کشور انگلیس امروزه ۷۰‌درصد از درآمد خود را از راه ارائه خدمات و ۳۰‌درصد از درآمد خود را از راه سود تسهیلات به دست می‌آورد.