نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح افزایش توان اعتباری بانک‌ها و حمایت از تولید مخالفت کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی روز گذشته به بررسی طرح یک فوریتی افزایش توان اعتباری بانک‌ها و حمایت از تولید پرداختند و یک فوریت طرح مزبور را با ۸۳ رای موافق و ۶۳ رای مخالف رد کردند.

گفتنی است، در مقدمه توجیهی این طرح آمده است، رشد حجم مطالبات سررسید گذشته و معوق بانک‌ها موجبات نگرانی شدید مقامات کشور را فراهم ساخته است به طوری که بیم آن می‌رود رقم اعلام شده ۴۰هزارمیلیارد تومان (مطالبات سررسید گذشته و معوق بانک‌های دولتی) مستمرا روبه تزاید گذارد. هرچند که شفاف‌سازی حساب‌های بانک‌های موصوف حجم مطالبات یاد شده را بیش از آنچه که اعلام شده، نشان خواهد داد.

از آنجا که تغییر در مانده منابع بانک‌ها در حدی نیست که بتواند پاسخگوی نیازهای تسهیلاتی مشتریان باشد؛ اولا به دلیل عدم توان تسهیلاتی بانک‌ها به تدریج مشتریان خوش‌حساب نیز در زمره مشتریان بدحساب قرار می‌گیرند ثانیا تقاضای تسهیلاتی جامعه به صورت مداوم در حال افزایش بوده و با عنایت به محدودیت بانک‌ها صف تسهیلات مستمرا طولانی‌تر می‌شود که خود موجب تشدید تبلیغات منفی می‌گردد.

گفتنی است در صورت تصویب نهایی این طرح، شرکتی غیردولتی با هدف خرید مطالبات معوق مشکوک‌الوصول بانک‌ها با اختیارات کامل و عاری از هرگونه محدودیت‌های حاکم به شرکت‌های دولتی تشکیل می‌گردد تا به صورت مستقل و بدون الزام به رعایت ضوابط ناظر بر نهادها یا دستگاه دولتی فعالیت نماید.