رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه‌های کاهش نرخ تورم به کمتر از ۱۰‌درصد تا پایان سال جاری، گفت: تک رقمی شدن نرخ سود بانکی تنها پس از تحقق این هدف امکان‌پذیر خواهد بود.محمود بهمنی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص تک رقمی شدن نرخ سود بانکی، اظهار داشت: تک رقمی شدن سود بانکی به دنبال تک رقمی شدن تورم امکان‌پذیر خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه وقتی که تورم کاهش پیدا کرد و تک‌رقمی شد، حتما نرخ سود هم تک‌رقمی می‌شود، تاکید کرد: اگر تورم کاهش پیدا نکند، نرخ سود بانکی نیز کاهش پیدا نخواهد کرد.

نرخ سود بانکی تغییر نمی‌کند

بهمنی ضمن اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی برای تک‌رقمی شدن نرخ تورم تا پایان سال، گفت: با ثابت بودن شرایط اقتصادی این هدف به نتیجه خواهد رسید، ولی اگر این شرایط تحت تاثیر قرار بگیرد و آزاد‌سازی و موارد مشابه صورت بگیرد، قطعا این امر به تاخیر خواهد افتاد. وی اضافه کرد: نرخ سود بانکی تا پایان سال به هیچ وجه تغییر پیدا نخواهد کرد. بهمنی گفت: در حال حاضر نرخ سود عقود مبادله‌ای ۱۲‌درصد و عقود مشارکتی نیز براساس نسبت سود حاصل شده تعیین می‌شود.

ارائه تسهیلات خودرو کماکان ادامه دارد

وی در خصوص شرایط پرداخت تسهیلات خودرو با توجه به انتشار برخی اخبار مبنی بر توقف پرداخت این تسهیلات به خاطر درخواست رییس پلیس راهنمایی و رانندگی، اظهار داشت: کسی نمی‌تواند به بانک مرکزی بگوید که وام خودرو را متوقف یا پرداخت کند، زیرا در نهایت بانک مرکزی تصمیم خود را خواهد گرفت.

وی افزود: مسوولانی که در این خصوص صحبت‌هایی را مطرح کردند فقط می‌توانند بگویند که وام خودرو را برای خودروهای فرسوده ارائه دهید و بانک مرکزی هم این مساله را قبول می‌کند، ولی نمی‌توانند بگویند که ما پرداخت وام خودرو را متوقف کنیم. رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی حتما وام خودرو را پرداخت و دستورالعمل‌های خود را به صورت تنظیم شده در این زمینه اجرا خواهد کرد.

در چند ماه اخیر تسهیلات خرید خودرو به ندرت از سوی بانک‌ها به متقاضیان پرداخت می‌شد و اخباری نیز به نقل از رویانیان رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر دستور به بانک مرکزی برای توقف پرداخت تسهیلات به متقاضیان در برخی رسانه‌ها منعکس شده بود.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص راهکارهای وصول مطالبات معوق، گفت: بر اساس شفاف‌سازی حساب‌ها ابتدا این مطالبات مشخص خواهد شد و به بانک‌ها نیز اعلام شده که کمیته‌هایی را در استان‌ها با شعب مستقل ممتاز و مرکز برای این منظور ایجاد کنند. وی افزود: قرار شده است بر اساس طبقه بندی اعلام شده بانک‌ها برنامه‌ریزی‌های خود را برای وصول مطالبات به بانک مرکزی اعلام کنند.