با گذشت ۶ ماه از سال‌جاری بانک مرکزی هنوز ابلاغیه جدیدی برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به بنگاه‌های زودبازده صادر نکرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر با وجود گذشت ۶ ماه از سال‌جاری، هنوز بانک مرکزی هیچ ابلاغیه و دستورالعملی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات جدید به طرح‌های زودبازده صادر نکرده است.

مهم‌ترین تلاش و پیگیری وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان متولی اصلی طرح بنگاه‌های زودبازده در سال‌جاری متقاعد کردن بانک مرکزی به صدور دستور پرداخت جدید به شبکه بانکی برای ادامه طرح بنگاه‌های زودبازده است.

عدم اجرای مصوبه بانک مرکزی توسط بانک‌ها

آخرین دستور بانک مرکزی که به نحوی مصوبه هیات وزیران دولت نهم نیز بوده ، پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های دولتی به طرح‌هایی که مراحل تایید نهایی را سپری کرده‌اند، بوده است که به نحوی می‌توان آن را پرداخت مانده تسهیلات سال گذشته دانست. دولت در این مصوبه اولویت پرداخت را به طرح‌های در جریان نسبت به طرح‌های پیشنهادی جدید داده بود.

مسوولان و مدیران مرتبط به حوزه اشتغال و بنگاه‌های زودبازده وزارت کار ضمن انتقاد از روند کند پرداخت تسهیلات به طرح‌های زودبازده معتقدند: هم اکنون بسیاری از بانک‌های دولتی آخرین دستورالعمل و ابلاغیه بانک مرکزی را نیز اجرایی نکرده‌اند. جدیدترین حرکت بانک مرکزی در سال‌جاری در مورد تسهیلات جدید را می‌توان درخواست بانک مرکزی از وزارت کار برای اعلام‌درصد مورد نیاز و تعیین سهم استانها از نظر وزارت کار دانست که توسط این وزارتخانه به بانک مرکزی اعلام شده است.

درخواست وزارت کار: اجرای آیین‌نامه بنگاه‌ها

در آیین نامه اجرای بنگاه‌های کوچک زودبازده که از اسفند ماه ۸۴ در حال اجرا است، اختصاص ۵۰‌درصد از کل منابع داخلی بانک‌ها به عنوان تسهیلات به طرح‌های زودبازده مصوب شده است. اجرای دقیق آیین نامه توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی مورد درخواست وزارت کار است.

توقف طرح‌های جدید زودبازده

در ارتباط با میزان سهم سال‌جاری بنگاه‌های کوچک زودبازده نیز توسط بانک مرکزی رقمی در نظر گرفته نشد یا دستکم از سوی مسوولان بانک مرکزی رقم جدیدی اعلام نشده است. می‌توان گفت جذب طرح‌های جدید اشتغالزایی بنگاه‌های کوچک زودبازده در حال حاضر متوقف است.

اخیرا محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی، ضمن بیان دیدگاه خود در مورد طرح‌های زودبازده و مثبت ارزیابی کردن آنها، گفته است: به بانک‌ها دستور داده شد که پرداخت تسهیلات به طرح‌هایی که در سیستم بانکی مورد پذیرش واقع شده‌اند را ادامه دهند. بهمنی در مورد ابلاغیه جدید در سال‌جاری اطلاعاتی ارائه نکرده است.