مقایسه میزان بدهی بانک‌های دولتی به بانک‌مرکزی طی برنامه‌ چهارم نشان از رشد‌هزار‌درصدی این بدهی‌ها در برخی از بانک‌ها دارد. به گزارش ایلنا میزان بدهی ۱۱ بانک دولتی به بانک مرکزی تا پایان سال گذشته به بیش از ۳۲‌هزار‌میلیارد تومان معادل ۳۲۸‌هزار و۸۱۵‌میلیارد ریال رسید که در این میان بانک‌های کشاورزی و مسکن بدهکارترین بانک‌ها اعلام شدند. کارشناسان اقتصادی معتقدند دخالت‌های دولت در امور پولی و بانکی طی سال‌های اخیر بر شدت مشکلات نظام بانکی افزوده، به طوری که بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی، از دلایل اصلی رشد نقدینگی و تورم شده است. عملکرد دولت در طول برنامه چهارم توسعه، عامل افزایش بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی بود و موجب شد تا حجم بدهی دولت و شرکت‌های دولتی تا پایان سال۸۷ به بیش از ۲۵‌هزار‌میلیارد تومان افزایش یابد. همچنین بدهی بانک‌ها به بیش از ۳۱‌هزار‌میلیارد تومان در دی ماه ۱۳۸۷ رسید. بدهی دولت به سیستم بانکی شامل بانک‌ها و بانک‌مرکزی از ۱۴‌هزار و ۸۷۰‌ میلیارد تومان در اسفند ۸۳ به ۲۵‌هزار‌میلیارد تومان تا پایان ۸۷ رسید که رشدی معادل ۴۰ درصد را نشان می‌دهد.

بدهی سه بانک دولتی

بدهی بانک ملت به بانک مرکزی به ۲‌هزار و ۲۵۹‌میلیارد تومان در انتهای سال ۸۷ افزایش یافته است. بدهی بانک تجارت به بانک مرکزی نیز به رقم ۳‌هزار و ۸۱‌میلیارد تومان در آخر اسفند ۸۷ رسید. بدهی بانک صادرات به بانک مرکزی به رقم ۳هزار و ۶۰میلیارد تومان در پایان سال ۸۷ رسید. در مجموع و در این سه سال بدهی این سه بانک بزرگ تجاری به رقم ۸۳۳۷‌ میلیارد تومان در پایان سال ۸۷ رسید و ۳۹۵‌درصد رشد داشت.

براساس این گزارش، بدهی بانک ملی به بانک مرکزی نیز تا پایان سال ۸۷ به ۸‌هزار و ۹۲۴‌میلیارد تومان رسید. همچنین بدهی بانک سپه به بانک مرکزی به ۴‌هزار و ۸۴۴‌میلیارد تومان، بانک کشاورزی به ۴هزار و ۱۶۰‌میلیارد تومان، بانک مسکن به ۴‌هزار و ۷۴۴میلیارد تومان، بانک صنعت و معدن به ۳۴۵۰میلیارد تومان و بانک توسعه صادرات به ۱۱۲میلیارد تومان بدهی را به بانک مرکزی در پرونده خود ثبت کردند.

در این میان دو بانک دولتی رفاه و پست بانک به ترتیب با ۱۷ و ۲۰‌میلیون تومان کمترین میزان بدهی را به بانک مرکزی طی سال گذشته داشته‌اند. در مقابل بانک‌های کشاورزی و مسکن بیشترین حجم بدهی به بانک مرکزی را دارند. مقایسه میزان بدهی بانک‌های دولتی به بانک مرکزی طی برنامه چهارم از رشد این بدهی‌ها در برخی از بانک‌ها به بیش از ‌هزار درصد را نشان می‌دهد.

گزارش حجم بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی نیز حاکی از بدهی ۷۱‌میلیارد تومانی بانک کارآفرین، ۸۶‌میلیارد تومان بدهی بانک سامان، ۴۳۲‌‌میلیارد تومان بدهی بانک پارسیان به بانک مرکزی، ۳۴۲‌میلیارد تومان بدهی مربوط به بانک اقتصادنوین، ۲۳۱‌میلیارد تومان بدهی بانک پاسارگاد به بانک مرکزی، ۹‌میلیارد تومان بدهی بانک سرمایه، ۳۱‌میلیارد تومان بدهی بانک سینا و ۱۰‌میلیارد تومان بدهی موسسه اعتباری توسعه به بانک مرکزی ثبت شده است که در این میان بانک‌های خصوصی سینا و موسسه اعتباری توسعه کمترین میزان بدهی را به بانک مرکزی در سال گذشته داشتند.