فاطمه بهادری- ظرف دوتا سه ماه آینده، سامانه اتاق پایاپای الکترونیک (ACH) در همه شعب بانک‌ها راه‌اندازی می‌شود. این سامانه برای انبوه پرداخت‌های بین بانکی به صورت الکترونیک راه‌اندازی می‌شود و قابلیت‌هایی همچون حواله پول از یک بانک به چند بانک دیگر و پرداخت سود سهام در همه بانک‌ها و حواله یک مشتری از یک بانک به بانکی دیگر در این سامانه قابل ارائه است.

بر اساس اظهارات مهندس مهرانی معاون فناوری‌های نوین و شریفی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، در حال حاضر این سامانه در شعب مرکزی بانک‌های صادرات، ملی، توسعه صادرات، صنعت و معدن، کارآفرین، پست بانک، پاسارگاد، کشاورزی و سپه اجرایی شده است.

این دو مسوول بانک مرکزی روز گذشته به منظور اعلام خبر راه‌اندازی اتاق پایاپای الکترونیک در پاسخ به سوالات خبرنگاران ،گزارشی از عملکرد و جایگاه بانکداری الکترونیک در کشور ارائه دادند.

مهمترین بخش از سخنان این دو مسوول بانکداری الکترونیک در بانک مرکزی از تنزل رتبه ایران در بانکداری و تجارت الکترونیک به ۷۰ و سقوط آن به انتهای جدول، عدم افزایش سقف برداشت روزانه از دستگاه‌های خودپرداز و انتقال استفاده از خطوط ماهواره‌ای به زیرزمینی و مخابراتی به علت تهدید‌ها حکایت داشت.

همچون گذشته این نشست نیز به مشکلات قطعی و عدم سرویس‌دهی سیستم‌های مختلف بانکداری الکترونیک اختصاص داشت و در مقابل مسوولین به دفاع از عملکرد این بانک پرداختند.

انتقال خطوط از ماهواره‌ای به زمینی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات مخابراتی، چه زیر ساخت‌هایی برای ارائه بهتر بانکداری الکترونیک فراهم کرده‌اید، افزود: در سال‌های ۷۴ و ۷۵ از ماهواره VSATبرای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک استفاده می‌شد، اما در حال حاضر به علت بهتر شدن وضعیت مخابراتی و مباحثی همچون تهدیدها، خطوط ماهواره‌ای VSATبه عنوان دومین خط و خطوط زمینی به عنوان خط اصلی بانک‌ها قرار گرفت. البته مطمئنا کیفیت آن به میزان خطوط ماهواره‌ای نیست، اما امنیت آن تامین شده است.

مهرانی تصریح کرد: دولت در سال ۸۶ آیین‌نامه بانکداری الکترونیک را تصویب کرد که براساس آن بانک مرکزی موظف است هر سه ماه یک بار در خصوص وضعیت بانک‌ها در این زمینه گزارش ارائه دهد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی نیز گفت: بانک مرکزی به بانک‌ها تاکید می‌کند که سایت پشتیبان یا خطوط ارتباطی داشته باشند. تعدادی از بانک‌ها به این توصیه عمل کرده‌اند.

عدم تغییر سقف برداشت روزانه از دستگاه‌های خودپرداز

شریفی با تاکید بر اینکه سقف برداشت روزانه از دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها ۲۰۰هزار تومان است، گفت: با توجه با اینکه در حال حاضر میانگین برداشت روزانه از خودپردازها حدود ۴۰هزار تومان است نشان می‌دهد که این سقف نیازهای روزانه مردم را تامین می‌کند و فعلا نیازی به افزایش این سقف نیست.وی ادامه داد: در صورتی که این میانگین افزایش یابد این سقف نیز افزایش می‌یابد. البته برخی بانک‌ها به پرداخت مبالغ بالاتر اقدام می‌کنند که برخلاف مقررات بانک مرکزی است.

وی تصریح کرد: عدم افزایش سقف پرداخت روزانه خودپردازها، گسترش فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک وکارت است.

تنزل رتبه ایران در بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک

مهندس مهرانی در خصوص جایگاه ایران در میان کشور‌های دنیا در زمینه بانکداری الکترونیکی اعلام کرد: در حوزه تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد که رتبه ایران در این زمینه با چند پله کاهش، به انتهای جدول و رتبه ۷۰ تنزل یافته است. پیش از این کشورمان در رتبه ۶۸ و۶۹ دنیا قرار داشت.