مدیرعامل بانک ملی با تاکید بر آثار مطلوب حذف صفرهای اضافی از واحد پول ملی، ثمردهی این اقدام را منوط به کنترل نقدینگی عنوان کرد. به گزارش باشگاه خبری «توانا»، محمودرضا خاوری در جمع خبرنگاران موضوع تحریم بانک ملی را حل شده عنوان و اظهار کرد: ما مشکلات خودمان را حل کرده‌ایم و با تحریم نیز هیچ مشکلی نداریم.

وی افزود: بانک در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی بدون اینکه هیچ قاعده‌ای را نقض کند، به فعالیت بانکی خود ادامه می‌دهد.

حذف صفرهای اضافی باید با کنترل نقدینگی همراه باشد

مدیرعامل بانک ملی در ادامه در خصوص حذف صفرهای اضافی از پول ملی، گفت: باید برای اجرای این طرح کار کارشناسی صورت گیرد.

خاوری حذف صفرهای اضافی را بی‌ارتباط با تورم توصیف و تصریح کرد: باید برای عملی شدن حذف صفرهای اضافی به جای توجه به نرخ تورم، حجم نقدینگی موجود در جامعه را در نظر گرفت. وی افزود: با حذف صفرهای اضافی، وجوهی که نزد مردم راکد باقی‌مانده در چرخه اقتصادی قرار خواهد گرفت.

استفاده از پول بین‌المللی ریسک معاملات را کاهش می‌دهد

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به جایگزینی یورو به جای دلار، اظهار کرد: در حال حاضر «یورو» پول بین‌المللی است و نباید به یک پول اتکا کرد، بلکه باید سبدی از ارزها در مبادلات اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد تا ریسک معاملات خارجی و دارایی‌های ارزی نیز شکسته شود.

تدوین برنامه ۴ ساله بانک ملی تا پایان سال

به گفته خاوری، بانک ملی در حال تدوین برنامه‌ای چهار ساله است و تا پایان سال این برنامه نهایی می‌شود؛ با تشکیل گروهی در این ارتباط بانک ملی می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. وی در خصوص جزئیات برنامه چهار ساله بانک ملی، گفت: برنامه تحول برای کسب رضایت مشتری، تامین معیشت همکاران و نهایتا راحتی و فراغت ظاهر دولت و نظام، تدوین خواهد شد.

سیستم بانکی با دلالان خریدوفروش وام برخورد می‌کند

مدیرعامل بانک ملی در خصوص خرید و فروش وام‌های بانکی با توجه به ممنوعیت آن در بازار، تصریح کرد: به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم کسی به عنوان دلال یا خرید و فروش وام وارد بانک شود و بتواند از تسهیلات بانکی برای دیگری استفاده کند. خاوری گفت: اگر این موسسات به صورت تخصصی راهنمایی با مشتریان کار می‌کنند، تکلیف آن به عهده سیستم بانک نیست. به گفته مدیرعامل بانک ملی، در صورتی که موسسات به عنوان یک واسطه با نظام بانکی بخواهند فعالیت کنند، مسوولان بانکی به شدت با آنها برخورد خواهند کرد.

وی افزود: سعی سیستم بانکی بر آن است که با ایجاد واحدهای اطلاع‌رسانی در شعب بانک‌ها، از ورود این واسطه‌ها به بانک جلوگیری شود.

خاوری گفت: در حال حاضر در شعب بانک ملی در باجه‌ مذکور کارشناسان برای برطرف کردن مشکلات مردم به فعالیت می‌پردازند و مردم می‌توانند به جای مراجعه به دلالان از طریق سیستم بانکی مشکل خود را برطرف کنند.

مدیران شعب نباید در پرداخت تسهیلات سلیقه‌ای عمل کنند

مدیرعامل بانک ملی در ادامه در خصوص اینکه مدیران شعب می‌توانند در پرداخت تسهیلات ازدواج سلیقه‌ای عمل کند، یا خیر؟، گفت: به هیچ‌وجه هیچ مدیر شعبه‌ای حق ندارد سلیقه‌ای عمل کند، بلکه آنچه به صورت دستورالعمل ابلاغ می‌شود، همان ملاک عمل و تصمیم‌گیری در شعبه خواهد بود.

وی افزود: در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج و قرض‌الحسنه برای رفع نیازهای ضروری، سخت‌گیری چندانی وجود ندارد.

به گفته خاوری، احراز اینکه متقاضی واقعا نیازمند دریافت تسهیلات ضروری است، تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل بانک ملی گفت: زوجین با ارائه سند ازدواج می‌توانند از تسهیلات بانک استفاده کنند.

افزایش ۱۵‌درصدی حقوق کارمندان بانکی در آینده نزدیک

خاوری در خصوص افزایش حقوق کارمندان بانک‌ها نیز خاطرنشان کرد: حقوق کارکنان بانک ان‌شاءالله به زودی ۱۵‌درصد نسبت به سال ۸۷، افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تفاوت‌های بانک‌های دولتی و خصوصی در مالکیت آنها است، اضافه کرد: بانک‌های دولتی و خصوصی عملیات بانکی مشترک را اجرا می‌کنند، بنابراین افزایش حقوق کارکنان شامل تمام بانک‌های سیستم بانکی می‌شوند. خاوری با اشاره به اینکه باید بین مالکیت و عملیات بانکی تفاوت قائل شد،‌ گفت: بانک‌های خصوصی می‌توانند در چارچوب قوانین و مقررات‌ها با بانک‌های دولتی همکاری‌های خوبی داشته باشند.

بخشش «وجه التزام» مصوبه دولت است

وی در ادامه در خصوص شرایط ویژه در نظر گرفته شده برای بانک ملی و سپه جهت رقابت با سایر بانک‌های خصوصی، تصریح کرد: بانک مرکزی سیاست‌گذار بوده و دنبال اجرای خوب سیاست‌های پولی و بانکی و در عین حال مامور حسن اجرای قانون پولی و بانکی کشور است.

خاوری با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد نیز به عنوان مجمع عمومی بانک کار می‌کند، اظهار کرد: طرح‌ها باید در داخل بانک آماده به مجمع ارائه شود و در آنجا در جهت اصلاح ساختار مالی و اداری تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گفته مدیرعامل بانک ملی، در صورتی که مشتری وجوهی را که از بانک به عنوان تسهیلات دریافت کرده، در موضوع کار و پروژه خاص مصرف کرده باشد و به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به انجام تعهد خود نباشد، بانک کمک ویژه‌‌ای برای تسویه حساب مشتری می‌کند.

خاوری بیان کرد: طرح فوق مصوبه دولت است و باید با مشتری که حسن نیت دارد همکاری لازم صورت گیرد.

افزایش ۵/۸‌درصدی منابع صندوق قرض‌الحسنه ملی

مدیرعامل بانک ملی در خصوص وضعیت سپرده‌گذاری در صندوق قرض‌الحسنه ملی، گفت: این صندوق روند خوبی را تاکنون طی کرده است و حدود ۵/۸ درصد افزایش در کل منابع را دارد. وی گفت: این صندوق در حال حاضر به عنوان قرض‌الحسنه در اختیار اقتصاد کشور بوده و تمام منابع خود را در این مورد به صورت تسهیلات پرداخت کرده است.