طلا و سکه در بازار ایران پایین آمد

دنیای اقتصاد- روز پنج‌شنبه بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۲۰ دلار کاهش از حد ۱۰۱۵ دلار به ۹۹۵ دلار رسید. در این شرایط نرخ سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم هر یک با ۱۰۰۰ تومان افت قیمت به ۲۳۹هزار تومان فروخته شدند. نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک ۵۰۰ تومان ارزان شدند. در بازار ارز یورو و پوند به ترتیب ۲ و ۵ تومان کاهش قیمت را ثبت کردند. کاهش ۲۰ دلاری قیمت جهانی طلا

گروه بازار پول- بهای طلا در بازار‌های بین‌المللی در حدود ۲۰ دلار کاهش یافت. روز پنجشنبه بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۲۰ دلار کاهش از حد ۱۰۱۵ دلار به ۹۹۵ دلار رسید.

در این شرایط نرخ سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم هر یک با ۱۰۰۰ تومان افت قیمت به ۲۳۹هزار تومان فروخته شدند. نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک ۵۰۰ تومان ارزان شدند و به ترتیب ۱۱۹۵۰۰ و ۶۲۰۰۰ تومان فروخته شدند. در بازار ارز یورو و پوند به ترتیب ۲ و ۵ تومان کاهش قیمت را ثبت کردند. در مقابل ین ژاپن با افزایش ۱۲ تومانی به نرخ ۱۰۸۷ تومان فروخته شد. دلار آمریکا ۹۹۰ تومان را بدون تغییر سپری کرد. کاهش بهای ۶ دلاری نفت به دلیل مازاد ذخایر استراتژیک در آمریکا و افزایش ریسک در بازار سرمایه‌گذاری‌های کالایی در آمریکا از جمله دلایل افت بهای طلا اعلام شده است. اعلام کاهش دور از انتظار قیمت مسکن در آمریکا نیز به تقویت دلار آمریکا و پایین آوردن ارزش طلا نیز منجر شد. سرمایه‌گذاران چشم انداز رشد قیمت دلار را از این منظر مطلوب تر یافته‌اند. افت بهای نفت به پایین‌ترین حد ۸ هفته‌ای خود جذابیت سرمایه‌گذاری بر روی طلا را نیز به عنوان یک مامن سرمایه‌گذاری در مقابل فشارهای تورمی کاهش داد. نرخ برابری یورو و پوند در مقابل دلار آمریکا تضعیف شد و به ترتیب تا حد ۱.۴۶۶۷ و ۱.۶۰۲۲ پایین آمد.پیشتر این برابری تا مرز ۱.۴۸ و ۱.۳۷ بالا رفته بود.