به دنبال اعلام تصمیم صندوق بین‌المللی پول برای عرضه ۴۰۰ تن طلا به بازار، قیمت این فلز ۷‌دلار کاهش یافت و به مرز ۱۰۰۰‌دلار رسید. به گزارش فارس، هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول با فروش بخشی از ذخایر طلای این سازمان موافقت کرد.

بر اساس این تصمیم قرار است ۳/۴۰۳ تن از ذخایر طلای صندوق بین‌المللی پول به بازار عرضه شود. این رقم معادل یک هشتم کل ذخایر طلای صندوق است. درآمدی که از این محل به‌دست می‌آید در جهت اجرای طرح کمک ۲۵۰‌‌میلیارددلاری صندوق بین‌المللی پول به کشورهای جهان برای مقابله با بحران اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دومنیک استراس کان، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول با ابراز رضایت از این تصمیم گفت: من خوشحالم که هیات مدیره به طور قاطع از فروش محدود ذخایر طلای صندوق حمایت کرده تا در درازمدت تامین مالی این سازمان را تضمین کند و ما را قادر سازد از کشورهای فقیر حمایت کنیم.

وی در مورد اثرات این اقدام بر بازار طلا گفت: ما این مقدار طلا را به شیوه‌ای مسوولانه و شفاف عرضه می‌کنیم تا در بازار طلا آشفتگی ایجاد نکند. صندوق بین‌المللی پول بعد از آمریکا و آلمان سومین دارنده بزرگ ذخایر طلا در جهان است.

تصمیم صندوق بین‌المللی پول برای فروش ۳/۴۰۳ تن از ذخایر طلای خود در راستای توافق انجام شده در نشست مرداد این سازمان انجام می‌شود که طی آن مقرر شد تا ۵ سال آینده ۲۰۰۰ تن از ذخایر طلای آن به بازار عرضه شود.

بر اساس این گزارش، بازار جهانی طلا در برابر این تصمیم به سرعت واکنش نشان داد و در حالی که در اواخر هفته گذشته قیمت طلا به بالای ۱۰۲۰‌دلار در هر اونس رسیده بود در روز دوشنبه این رقم به ۴/۱۰۰۱‌دلار در هر اونس کاهش پیدا کرد.

قیمت طلا نسبت به روز جمعه حدود ۷‌دلار در هر اونس کاهش داشته است. افزایش ارزش‌دلار نیز یکی دیگر از علل کاهش قیمت طلا عنوان شده است. در حال حاضر هر یورو در برابر ۴۶۷۴/۱‌دلار معامله می‌شود که افزایش نیم سنتی ارزش‌دلار نسبت به روز جمعه را نشان می‌دهد.