دنیای اقتصاد- ارزش دلار آمریکا در برابر یورو به پایین‌ترین حد خود در سال ۲۰۰۹ رسید که در بازار داخلی نیز باعث افزایش پنج‌تومانی پول اروپایی شد. همچنین روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با بیش از ۲۲ دلار افزایش از حد ۹۹۸ دلار در روز سه شنبه تا ۱۰۲۰ دلار بالا رفت.در بازار داخل نیزسکه بهار آزادی ۳هزار تومان، سکه طرح قدیم ۲هزار تومان، نیم سکه ۱۵۰۰تومان و ربع سکه ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت را ثبت کردند. رکورد کاهش برابری دلار با یورو

پیش از انتشار گزارشی مبنی بر افزایش تولیدات صنعتی آمریکا طی ماه اوت، ارزش دلار آمریکا در برابر یورو به پایین‌ترین حد خود در سال ۲۰۰۹ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، افزایش شاخص سهام در بازارهای آسیایی موجب افزایش ارزش ارزهای استرالیا و نیوزلند در برابر دلار آمریکا شده است. ارزش دلار در برابر ۱۲ ارز از ۱۶ ارز معتبر جهان کاهش یافت. آلن گرین‌اسپن، رییس پیشین فدرال رزرو آمریکا هشدار داد، افزایش بدهی‌های ملی آمریکا موجب کاهش ارزش دلار خواهد شد. بر اساس این گزارش، در بازار لندن هر یورو در برابر ۴۶۷۶/۱دلار دادوستد شد. هر یورو در برابر ۶۶/۱۳۳ ین ژاپن داد و ستد شد. هر دلار نیز در برابر ۰۷/۹۱ ین ژاپن دادوستد شده است. نرخ بهره ۳درصدی در استرالیا و ۵/۲درصدی در نیوزلند سرمایه‌گذاران بیشتری را برای سرمایه‌گذاری در این دو کشور تشویق کرده است. پس از انتشار گزارش وزارت بازرگانی آمریکا مبنی بر رشد ۷/۲درصدی خرده فروشی در این کشور طی ماه اوت، شاخص دلار به پایین‌ترین حد خود طی یک سال اخیر رسید. این شاخص امروز به کمتر از ۵۱/۷۶ رسید. این رقم روز گذشته به ۵۲/۷۶ رسیده بود. این رقم از سپتامبر ۲۰۰۸ تا‌کنون بی‌سابقه است.

هیرومیشی شیراکاوا، اقتصاددان موسسه کردیت سوئیس در این باره گفت، کاهش ارزش دلار در شرایطی که اقتصاد جهانی و بازارهای مالی رو به رشد و رونق است، خبر خوبی خواهد بود. دولت آمریکا نیز در چنین شرایطی از کاهش ارزش دلار حمایت می کند. ارزش پوند انگلیس در برابر یورو نیز به پایین‌ترین حد خود طی چهار ماه اخیر رسید. دولت انگلیس طی گزارشی اعلام کرد، نرخ بیکاری این کشور به بالاترین حد خود طی۱۳ سال اخیر رسیده است. نرخ بیکاری انگلیس طی سه ماه منتهی به جولای به بیش از ۸درصد رسیده که این رقم از سال ۱۹۹۶ میلادی بی‌سابقه است.

قیمت طلا ۲۲ دلار افزایش یافت

گروه بازار پول- نگرانی از افزایش فشارهای تورمی موجب صعود بهای طلا تا مرز ۱۰۲۰ دلار شد. روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با بیش از ۲۲ دلار افزایش از حد ۹۹۸ دلار روز سه شنبه تا ۱۰۲۰ دلار بالا رفت. اگرچه در ساعت ۱۵ به وقت تهران این رقم اندکی افت کرد. بازار سکه و طلا در کشور در واکنش به این تغییرات ناگهانی با نوسان قیمت قابل توجهی مواجه بود. سکه بهار آزادی ۳هزار تومان، سکه طرح قدیم ۲هزار تومان، نیم سکه ۱۵۰۰تومان و ربع سکه ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت را ثبت کردند. اقلام سکه دیروز در بازار به ترتیب سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم هر یک ۲۳۶هزار تومان، نیم سکه ۱۱۹۵۰۰ تومان و ربع سکه ۶۲هزار تومان فروخته شد. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا روز گذشته با صعود به رقم بی‌سابقه ۴۷۰۵/۱ موجب کاهش ارزش دلار آمریکا در بازار داخل به ۹۹۳ تومان شد. قیمت یورو نیز در این بازار به ۱۴۵۵تومان رسید که ۵ تومان رشد داشته است. برابری پوند انگلیس به رقم ۶۵/۱ نیز رکورد جدیدی بود که نرخ پوند را در بازار داخل ۷ تومان تقویت کرد.

افزایش قیمت کالاهای استراتژیک برای مقابله با فشارهای تورمی دلیل اصلی صعود قیمت طلا عنوان شده است. برنانکه رییس فدرال رزرو در گزارشی اعلام کرد که بحران مالی در آمریکا احتمالا پایان یافته اما سرعت رشد اقتصادی هنوز آنقدر زیاد نیست که موجب افزایش اشتغال شود. او تاکید کرد که کماکان نرخ بهره را در حد صفر تا ۰/۲۵درصد نگاه خواهند داشت و ۱/۴۵تریلیون دلار تزریق شده به بانک‌ها را برای خرید اوراق رهنی و بدهی ناشی از سقوط بهای مسکن مدیریت خواهند کرد.

فعالان بازارهای بین‌المللی بر این باورند که بانک مرکزی آمریکا قادر نیست در کوتاه‌مدت دلارهای تزریق شده را از بانک‌ها خارج کند و این امر موجب افزایش تورم خواهد شد. در این صورت باید دید که آیا نرخ بهره در این شرایط افزایش خواهد یافت و ارزش دلار را بالاتر خواهد برد یا خیر؟