ادامه روند متوقف بودن اعطای وام خرید مسکن از سوی بانک‌های خصوصی باعث شده تا قیمت وام ۱۸‌میلیونی مسکن به‌رغم رکود بازار مسکن همچنان ثابت بماند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ابتدای سال جاری قیمت وام ۱۸‌میلیونی مسکن در بازار به گمان اینکه در فصل تابستان بازار مسکن رونق خواهد گرفت تا حدودی تقویت شد، اما با ورود به فصل تابستان و ادامه سریال رکود بازار مسکن رشد قیمت این وام در بازار متوقف و ثابت ماند. این گزارش می‌افزاید: اگرچه در وضعیت کنونی بازار مسکن انتظار می‌رفت که قیمت وام ۱۸‌میلیونی مسکن نیز کاهش یابد، اما چون این وام تنها وام خرید موجود در بازار است، قیمت آن در سه ماه گذشته ثابت باقی مانده است. قیمت فروش وام ۱۸‌میلیونی مسکن از سوی دفاتر و بنگاه‌های معاملات ملکی بدون محاسبه هزینه دفاتر اسناد رسمی ‌دو‌میلیون و ۹۰۰‌ هزار تومان است که با احتساب هزینه محضر که (بسته به ارزش ملک معامله شده دارد) از سوی خریدار باید پرداخته شود حداقل سه‌میلیون و ۲۰۰‌ هزار تومان خواهد بود.

خرید وام ۱۸‌میلیون تومانی مسکن نیز از سوی دفاتر و بنگاه‌های معاملات ملکی این روزها به سختی صورت می‌گیرد و بسیاری از فعالان بازار سعی می‌کنند تنها به عنوان واسطه عمل کنند و سرمایه خود را با خرید وام به خطر نمی‌اندازند. اما آنچه که مشخص است این است که قیمت خرید آن از سوی برخی دفاتر حدود دو‌میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان تا دو‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان است.

بهترین زمان فروش وام مسکن است

فعالان بازار همچنین توصیه می‌کنند که در حال حاضر بهترین زمان برای فروش وام مسکن است، چرا که به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی رکود بیشتری بر بازار مسکن حاکم شود و این تعداد اندک متقاضی نیز با به حداقل رسیدن قیمت‌ها را کاهش دهد.

وام ۵۰۰‌ میلیون تومانی

فعالان بازار وام مسکن درخصوص تهیه وام ساخت مسکن می‌گویند: این وام مربوط به بانک‌های خصوصی و تنها برای ساخت مسکن است که حدود شش تا هفت‌میلیون تومان عاید دفاتر یا بنگاه‌ها می‌کند. برای تهیه این وام نیازمند معرفی یک ملک با ارزش بالا به بانک خصوصی است تا این بانک حتی به ارزش ۵۰۰‌ میلیون تومان نیز وام پرداخت کند.

گیرنده وام مزبور باید در طول یک سال پس از اخذ وام، کل مبلغ وام را به بانک با ۲۵‌ درصد سود بازگرداند.